AA
A
zapisz się do newslettera: 
Podejmij Działanie

HFPC pisze do prezesa Amazona w sprawie presji wywieranej na media

Helsińska Fundacja Praw Człowieka skierowała list do Jeffa Bezosa, prezesa firmy Amazon, w sprawie presji wywieranej na dziennikarki piszące o warunkach zatrudnienia w podległym mu przedsiębiorstwie.

Krytyczne artykuły i reakcje Amazona

Adriana Rozwadowska, dziennikarka „Gazety Wyborczej”, opisała w serii artykułów warunki pracy w centrach logistycznych Amazona w Polsce. Choć przedstawiciele firmy nigdy nie zwrócili się z prośbą o sprostowanie treści zawartych w tych tekstach, to spotkali się w ich sprawie z przełożonymi dziennikarki, a także skierowali list do wydawcy, w którym zarzucili jej stronniczość i brak rzetelności dziennikarskiej. W tym samym piśmie wezwali do zaprzestania dalszej krytyki Amazona pod groźbą skierowania sprawy na drogę sądową. Podobną wiadomość otrzymała także Karolina Lewestam, dziennikarka „Dziennika Gazety Prawnej’, również opisująca sytuację pracowników Amazona.

Efekt mrożący i szerszy trend dyskredytowania krytyki dziennikarskiej

W liście do prezesa spółki HFPC zwróciła uwagę, że wskazane działania stanowią formę wywierania presji na media, która może wywołać tzw. efekt mrożący, zniechęcając do opisywania warunków pracy w Amazonie zarówno red. Rozwadowską i red. Lewestam, jak i innych dziennikarzy, którzy chcieliby się zająć tym tematem.

„Należy zauważyć, że tego rodzaju interwencje wielkich firm są elementem szerszego trendu dyskredytowania krytyki dziennikarskiej przez elity polityczne i przedstawicieli władz korporacji. Zjawisko to stanowi jedno z najpoważniejszych zagrożeń i wyzwań dla wolności mediów w krajach demokratycznych” – czytamy w liście.

Nadzieja na wyjaśnienie

HFPC przypomniała również, że sam Jeff Bezos w wystąpieniach publicznych podkreślał wagę swobody wypowiedzi oraz wolności mediów i w związku z tym wyraziła nadzieję, że prezes Amazona wyjaśni sprawę presji wywieranej na dziennikarki.

Z listem można zapoznać się tutaj.

Sprawa jest prowadzona w ramach projektu pomocy prawnej dla dziennikarzy i blogerów.

Dnia 26 października 2018 r. otrzymaliśmy odpowiedź Amazona na list interwencyjny, jaki zaadresowaliśmy do Jeffa Bezosa po naciskach amerykańskiej firmy na dziennikarkę Gazety Wyborczej.

W piśmie Rzecznik Prasowy Amazon wskazuje, że firma jest otwarta na rzeczową i rzetelną krytykę, wskazując jednak, że musi być ona oparta na faktach, a nie anonimowych opiniach. Wskazał również, iż wielokrotnie próbował spotkać się z dziennikarką w celu wyjaśnienia sytuacji oraz odpowiadał na jej zapytania.

Odpowiedź dostępna jest tutaj.


Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.
Przejdź do paska narzędzi