
HFPC pyta Ministerstwo Edukacji Narodowej o sytuację uczniów z niepełnosprawnościami
♦ Helsińska Fundacja Praw Człowieka zwróciła się do MEN w sprawie problemu z dostępem do edukacji uczniów z niepełnosprawnościami.
♦ Opublikowany przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2018 r. raport wskazał, że nadal obecne są znaczące deficyty w zakresie zapewniania adekwatnego wsparcia tej grupie uczniów.
♦ HFPC zwróciła się do Ministra z pytaniem o to, jakie działania zostały podjęte w celu poprawy poziomu dostosowania systemu edukacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kontrola NIK w szkołach i przedszkolach
Przeprowadzona przez NIK kontrola wskazała, że nieprawidłowości w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków uczniom z niepełnosprawnościami wystąpiły w połowie szkół i przedszkoli objętych badaniem. W szczególności, dostrzeżono problemy z opracowaniem i aktualizacją indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, które określają modyfikacje i konieczne dostosowania toku edukacji do indywidualnych potrzeb ucznia. Zaobserwowano również trudności w praktycznej i rzetelnej realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego. Z raportu NIK wynika, że tylko 22 proc. skontrolowanych placówek było dostosowanych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością fizyczną. Jednocześnie kontrola pokazała, że szkoły i przedszkola nie wydatkowały wszystkich dostępnych środków, które zostały im przyznane w związku z uczęszczaniem uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prawo osób z niepełnosprawnościami do edukacji
Fundacja w liście do Ministra przypomniała, że zgodnie z Konwencją o prawach osób z niepełnosprawnościami, obowiązkiem stron jest zapewnienie włączającego systemu kształcenia umożliwiającego integrację na wszystkich poziomach edukacji. Ponadto, Konwencja zakazując dyskryminacji w dostępie do edukacji ze względu na niepełnosprawność, wskazuje na konieczność zagwarantowania osobom z niepełnosprawnościami racjonalnych usprawnień w toku kształcenia. Wobec tego, na państwie ciąży obowiązek stworzenia takich ram systemu edukacji, który będzie uwzględniał szczególne potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzone w tym zakresie dostosowania powinny stanowić realny mechanizm wyrównania szans tych osób, by urzeczywistnić prawo do powszechnego i równego dostępu do edukacji.
Trudności nie tylko w Polsce
Warto przypomnieć, że w lipcu 2019 r. HFPC wspólnie z Forum for Human Rights przedstawiła Europejskiemu Trybunałowi Praw Człowieka w Strasburgu opinię przyjaciela sądu w sprawie przeciwko Rumunii. Dotyczyła ona chłopca ze zdiagnozowanymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, który zarzuca, że był prześladowany ze względu na niepełnosprawność w szkole publicznej. W opinii wskazano, że uczniowie z niepełnosprawnościami napotykają trudności w realizacji prawa do edukacji także w innych państwach europejskich.
Do pobrania:
- Pismo do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie działań Ministerstwa na rzecz uczniów z niepełnosprawnościami
- Komunikat prasowy
Zobacz powiązane:
- Raport NIK, Informacja o wynikach kontroli: Wspieranie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnościami w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach
- Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – opinia przyjaciela sądu przed ETPC
- MEN chce zrezygnować z nauczania indywidualnego w szkołach – wystąpienie HFPC
- Czy wymóg zdania matury z matematyki przez osoby z niepełnosprawnością jest zgodny z Konstytucją?
- HFPC pyta MEN o nową podstawę programową dla przedszkoli i prawa dzieci z niepełnosprawnościami
- Czy warunki i formy zdawania egzaminów są dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami?


06.09.2019