
Projekt “Edukacja włączająca warunkiem integracji społecznej osób z niepełnosprawnościami”
Głównym celem projektu jest pomoc ekspercka przy wprowadzaniu systemu edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w szkołach i uniwersytetach w Białorusi w nawiązaniu do podpisanej w 2015 roku Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych i podejmowanie działań na rzecz ratyfikowania tej Konwencji i Protokołu Fakultatywnego.
Cele bezpośrednie (zadania) projektu :
– zapoznanie uczestników z systemem edukacji włączającej zgodnie z zapisami Konwencji ze zwróceniem uwagi na trudności i niebezpieczeństwa związane z wdrażaniem w praktyce tego typu edukacji,
– przedstawienie edukacji włączającej jako mechanizmu zabezpieczenia praw osób niepełnosprawnych do edukacji a co najważniejsze do pełnego udziału w życiu społecznym
– zwiększanie w społeczeństwie zrozumienia zapisów Konwencji, akceptacji i niedyskryminowania osób z niepełnosprawnościami
– przygotowanie uczestników do podejmowania różnorodnych działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami, multiplikowania wiedzy i umiejętności pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz kształtowania pozytywnego odbioru osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie.
Działaniami w ramach projektu są:
Seminarium I – 4-11 czerwca 2016– Warszawa (25 uczestników)
Seminarium adresowane do wykładowców uczelni przygotowujących kadry pedagogiczne, specjalistów zajmujących się wdrażaniem edukacji włączającej (pedagogów, psychologów, defektologów) oraz przedstawicieli organizacji rodziców dzieci z niepełnosprawnościami
Seminarium II – 2-9 lipca 2016– Warszawa (25 uczestników)
Seminarium adresowane do wykładowców i studentów uczelni w których planowana jest realizacja edukacji włączającej oraz przedstawicieli organizacji pomocowych i samopomocowych zajmujących się problematyką edukacji osób z niepełnosprawnościami
Seminarium III – 17-24 września 2016 – Warszawa (25 uczestników)
Seminarium adresowane do wybranych osób uczestniczących w seminarium 1 lub 2 dotyczy metod i technik przydatnych w procesie implementacji Konwencji i realizacji edukacji włączającej w szkołach i na uczelniach oraz prowadzenia działań i akcji na rzecz ratyfikowania Konwencji i Protokołu Fakultatywnego
Zajęcia prowadzone w formie wykładów, prezentacji, dyskusji moderowanych i zajęć warsztatowych oraz wizyt w polskich placówkach realizujących system edukacji włączającej.
Partnerzy ze strony białoruskiej: Wydział Pedagogiki Uniwersytetu w Baranowiczach oraz Organizacja Centrum Problemów Rozwoju Dziecka “Левания” – Mińsk
Czas realizacji projektu : luty – listopad 2016 rok
Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP oraz programu Study Tours Poland Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

22.02.2016