
COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  ROSJI	
  
Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

1	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI  
	
  

 
Zarzut nierównego dostępu partii i polityków opozycyjnych w trakcie kampanii 
wyborczej do pięciu głównych stacji telewizyjnych   
 
Communist Party of Russia (Komunistyczna Partia Rosji) i inni przeciwko Rosji z 
19 czerwca 2012r., Izba (Sekcja I), skarga nr 29400/05) 
 
Dwie partie polityczne “Komunistyczna Partia Rosji” i partia demokratyczna “Jabłoko” 
oraz sześciu obywateli rosyjskich wzięło udział w grudniu 2003r., w wyborach 
parlamentarnych. Indywidualni skarżący uczestniczyli w nich również jako wyborcy. 
Wszyscy byli w opozycji do rządu. Siły prorządowe w tych wyborach były 
reprezentowane głównie przez partię „Jedna Rosja”. O wyborach informowały wszystkie 
większe rosyjskie stacje telewizyjne, wśród nich pięć głównych o zasięgu 
ogólnokrajowym, z których trzy były bezpośrednio kontrolowane przez państwo. 
Pozostałe dwa kanały również były z nim związane, chociaż pośrednio.  
 
Podczas kampanii wyborczej wszystkie partie kandydujące otrzymały tę samą ilość 
bezpłatnego czasu antenowego w telewizji krajowej i regionalnej, a konkretnie 7,5 
godziny. Konkretny czas w programie był przyznawany w drodze losowania. Z 
możliwości tej skorzystały wszystkie partie. Poza tym mogły one wykupić dodatkowy 
czas antenowy. Partia komunistyczna nie skorzystała z tej możliwości, natomiast 
partia„Jabłoko” wykupiła czas w „Kanale 1”, w którym pokazała dwa krótkie  wideoklipy.  
Poza tym poszczególne telewizje informowały o wyborach i kandydatach. Skarżący 
twierdzili, że przekaz medialny na temat partii opozycyjnych i ich kandydatów był 
nierzetelny a kanały telewizyjne, pod pretekstem informowania prowadziły kampanię na 
rzecz partii rządzącej.   
 
Skarżący twierdzili w szczególności, że chociaż przekaz dotyczący „Jednej Rosji” 
obejmował w trakcie kampanii 642 minuty, „Komunistycznej Partii Rosji” dotyczyło tylko 
316 minut a “Jabłoka” 197 minut. Uważali również, że informacje nadawane podczas 
kampanii nie były neutralne a o Partii Komunistycznej były prawie wyłącznie negatywne. 
Przedstawili dane na ten temat wskazujące na stronniczość telewizji na korzyść „Jednej 
Rosji”.  
 
OBWE skrytykowała te wybory z powodu nierównego dostępu kandydatów do mediów. 
Podobnie uczynił oddział moskiewski organizacji „Transparency International”. Zastępca 
przewodniczącego partii „Jabłoko” odwołał się w związku z tym do Centralnej Komisji 
Wyborczej (CKW). Jej przewodniczący we wrześniu 2003r. przyznał, że pewna liczba 
programów telewizyjnych i artykułów prasowych zawierała elementy nielegalnej 
kampanii przeciwko partii „Jabłoko”. Niektórzy inni skarżący odwołali się w tej sprawie 
do rozmaitych innych organów w tym m.in. do Grupy Roboczej CKW ds. Sporów 
Informacyjnych. Grupa Robocza stwierdziła, że niektórzy z pięciu głównych nadawców 
starali się świadomie i systematycznie przekazywać w sposób neutralny lub pozytywny 



2	
   COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  
ROSJI	
  Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

informacje na temat „Jednej Rosji” ale równocześnie negatywnie opisywali działalność 
„Komunistycznej Partii Rosji”. W listopadzie 2003r., CKW przekazała głównym 
nadawcom swoje uwagi i zażądała od nich przestrzegania obowiązujących przepisów 
zgodnie z interpretacją Trybunału Konstytucyjnego.  
 
W wyborach w grudniu 2003r. “Jedna Rosja” uzyskała większość głosów (ponad 37 %) i 
stworzyła najliczniejsza grupę w parlamencie (224 miejsca). „Komunistyczna Partia 
Rosji” była druga i otrzymała 52 miejsca. “Jabłoko” nie uzyskało żadnego mandatu. W 
2004r., skarżący zwrócili się do Sądu Najwyższego o unieważnienie rezultatów 
wyborów. Przedstawili wiele materiałów wskazujących, że media telewizyjne były 
stronnicze. Sąd Najwyższy - orzekając jako sąd pierwszej instancji - oddalił ich zarzut 
stwierdzając, że nie doszło do takiego naruszenia ordynacji wyborczej, które mogłoby 
zmienić rzeczywistą wolę wyborców. W szczególności podkreślił, że: trudno było 
odróżnić przekaz medialny„pozytywny”; ordynacja wyborcza nie ogranicza liczby 
wydarzeń wyborczych podczas kampanii; oprócz telewizji o wyborach informowały 
również inne media; wyborcy otrzymywali informacje również z innych źródeł; liczba 
uzyskanych głosów nie była bezpośrednio uzależniona od skali informacji 
przekazywanych przez telewizję. Sąd Najwyższy przywołał również stwierdzenie 
Trybunału Konstytucyjnego z października 2003r., iż informowanie przez media bez 
specjalnego zamiaru przekonania wyborców na rzecz albo przeciwko partii lub 
kandydatowi nie oznaczało prowadzenia kampanii wyborczej. W rezultacie odwołania 
ten sam Sąd Najwyższy - orzekając tym razem jako sąd apelacyjny - zajął takie same 
stanowisko, jak skład orzekający w pierwszej instancji.  
 
W skardze do Trybunału skarżący zarzucili stronniczość przekazu medialnego o 
kampanii wyborczej do parlamentu w 2003r. na niekorzyść partii i kandydatów 
opozycyjnych (art.3 Protokołu nr 1 oraz art. 13 i 14).  
 
Pierwszą kwestią rozpatrywaną przez Trybunał był rodzaj środka prawnego możliwego 
do uznania za skuteczny ze względu na naturę zarzutów skarżących. Trybunał 
podkreślił, że zarzucili oni nie jeden lub kilka izolowanych przypadków niezgodnej z 
prawem kampanii, ale zaskarżyli całą politykę medialną pięciu nadawców prowadzoną w 
okresie trzech miesięcy. Biorąc pod uwagę skalę tego problemu, Trybunał nie był 
przekonany, że środki prawne, jakie skarżący mieli do dyspozycji w okresie kampanii 
wyborczej były wystarczające. Trybunał nie musiał jednak zajmować ostatecznego 
stanowiska w tej kwestii ale zbadać, czy inne środki istniejące w prawie rosyjskim mogły 
zapewnić właściwą reakcję na zarzuty skarżących.  

 
Trybunał zauważył, że usiłowali oni doprowadzić do unieważnienia wyników wyborów.  
Rząd nie zaprzeczał, że Sąd Najwyższy mógł to uczynić, gdyby stwierdził poważne 
naruszenia prawa wyborczego, w tym związane z nielegalną kampanią. Rząd wskazał 
przykład sprawy pokazującej, że środek taki w prawie rosyjskim rzeczywiście istniał i 



COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  ROSJI	
  
Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

3	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI  
	
  

przynajmniej raz został z powodzeniem użyty. Trybunał uznał więc, że choćby 
teoretycznie skarżący mieli dostęp do właściwego środka prawnego.   

 
Zdaniem skarżących był on nieskuteczny ze względu na braki proceduralne. Trybunał 
zauważył jednak, że nie każdy taki brak oznacza, że środek wchodzący w grę jest 
“nieskuteczny”. Art.13 nie nakłada takich samych obowiązków co art.6. Gdyby było 
inaczej, oznaczałoby to rozciągnięcie zakresu art. 6 poza spory dotyczące „praw i 
obowiązków o charakterze cywilnym”.  

 
W tej sprawie zarzuty skarżących zostały rozpatrzone w dwóch instancjach przez Sąd 
Najwyższy Rosji, najwyższy organ sądowy w sprawach wyborczych, posiadający pełną 
jurysdykcję w tej sprawie i mogący m.in. unieważnić wyniki wyborów. Niezawisłość Sądu 
Najwyższego jako taka nie budziła wątpliwości. Trybunał nie widział również żadnego 
poważnego problemu związanego z jego bezstronnością. Tak więc Sąd Najwyższy był 
odpowiednim organem do rozpatrzenia ich zarzutów.  

 
Trybunał nie stwierdził żadnych poważnych braków w procedurze przed Sądem 
Najwyższym powodujących uznanie tego środka za nieskuteczny. Skarżący byli dobrze 
przygotowani do rozpraw, zebrali i przedstawili wiele materiałów na poparcie swoich 
twierdzeń, mogli przedstawiać swoje argumenty ustnie i na piśmie. Metoda próbki 
zastosowana przez Sąd Najwyższy do zbadania materiałów przedstawionych przez 
skarżących nie była arbitralna ani  oczywiście nieuzasadniona. Sąd Najwyższy zbadał 
zapisy pięciu kanałów telewizyjnych z 14 dni zaproponowanych przez skarżących i 
CKW. Ponadto wysłuchał skarżących i wydał wyrok z uzasadnieniem.  

 
Postępowanie przed Sądem Najwyższym zawierało więc podstawowe gwarancje 
zawarte w art.13. Prawo rosyjskie zapewniało skarżącym mechanizm prawny 
pozwalający rozpatrzyć  zarzuty na podstawie art.3 Protokołu nr 1. Skarżący skorzystali 
z tego środka, uzyskując ostateczne orzeczenie Sądu Najwyższego Federacji Rosyjskiej 
z 7 lutego 2005r. W rezultacie nie doszło do naruszenia art.13 Konwencji.  

 
Trybunał zauważył, że art.3 Protokołu nr 1 nie był pomyślany jako kodeks w sprawach 
wyborczych, mający regulować wszystkie aspekty procesu wyborczego. Systemy 
wyborcze mogą być organizowane i funkcjonować w rozmaity sposób. Bogactwo różnic 
m.in. w rozwoju historycznym, wielości kultur oraz myśli politycznej w Europie pozwala 
każdemu państwu  dostosować je do własnej demokratycznej wizji. Państwa korzystają 
z dużej swobody regulacji w swoich systemach konstytucyjnych dotyczących wyborów 
parlamentarnych oraz składu parlamentu, a istotne kryteria mogą różnić się w 
zależności od charakterystyki historycznej i politycznej każdego państwa. 

 
Sprawa ta dotyczyła głównie udziału skarżących w wyborach jako kandydatów, a więc 
biernego prawa wyborczego. W kontekście „biernego” aspektu praw zagwarantowanych 
w art.3 Protokołu nr 1 Trybunał już wcześniej podkreślił, że wtedy nawet bardziej 



4	
   COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  
ROSJI	
  Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

ostrożny w ocenie ograniczeń niż w kontekście prawa do głosowania, a więc tzw. 
“czynnego” elementu prawa wynikającego z art.3 Protokołu nr 1. Państwo korzysta z 
szerokiej swobody, ale nie jest ona z pewnością nieograniczona: zasady rządzące 
systemem wyborczym “ nie mogą wykluczać niektórych osób lub grup z udziału w życiu 
politycznym kraju a szczególnie w wyborze ciała ustawodawczego. Jest to prawo 
zagwarantowane zarówno w Konwencji jak i w konstytucjach krajowych. Do Trybunału 
należy natomiast ostateczna ocena, czy wymagania art.3 Protokołu nr 1 były 
przestrzegane. Musi on być przekonany, że wprowadzone ograniczenia nie 
uniemożliwiają swobodnego wyrażania opinii przez ludność.  

 
W związku z kwestią manipulowania mediami przez rząd Trybunał stwierdził, że w 
większości wcześniejszych spraw na podstawie art.3 Protokołu nr 1 musiał rozważać 
konkretny przepis ustawowy albo środek administracyjny, który w jakimś zakresie 
ograniczał prawa wyborcze grupy ludności lub określonego kandydata. W tamtych 
sprawach zarzucony środek mieścił się w sferze prawnej i w rezultacie mógł być łatwo 
ustalony i przeanalizowany.  

  
Tutaj sytuacja była odmienna. Skarżący nie przeczyli, że prawo rosyjskie gwarantuje 
neutralność spółek nadawczych i nie rozróżnia partii prorządowych i opozycyjnych oraz 
głosi niezależność redakcyjną takich spółek. Twierdzili jednak, że praktyka była zupełnie 
inna a prawna neutralność pięciu kanałów o zasięgu ogólnokrajowym faktycznie nie 
istniała.  

 
Stanowisko skarżących w tej sprawie ograniczało się do trzech głównych  twierdzeń. Po 
pierwsze - przekaz medialny pięciu kanałów telewizyjnych był w większości wrogi wobec 
partii i kandydatów opozycyjnych. Po drugie - w rezultacie manipulacji politycznej władze 
oraz „Jedna Rosja” używały swoich wpływów, aby narzucić spółkom telewizyjnym 
politykę, która pomagała w promowaniu „Jednej Rosji”. Po trzecie - stronniczy przekaz 
medialny w telewizji miał rozstrzygający wpływ na opinię publiczną  i spowodował, że 
wybory nie były “wolne”. 

  
W związku z kwestią pierwszą Trybunał zauważył, że Sąd Najwyższy w wyroku z 
16 grudnia 2004r. nie stwierdził, aby przekaz medialny był pod każdym względem 
zrównoważony. Wielu obserwatorów, którzy monitorowali wybory uważało, że był on 
niekorzystny dla opozycji. Wnioski Sądu Najwyższego były sformułowane bardziej 
ostrożnie i w sposób powściągliwy: stwierdził on, że ton przekazu medialnego w telewizji 
podczas wyborów nie był tak “rażący”, aby uniemożliwiał wyrażenie przez wyborców 
swojej rzeczywistej woli.   

 
Odpowiedź Sądu Najwyższego na pierwszy punkt skarżących była w pewnym stopniu 
problematyczna. Był on na pewno wyraźniejszy w związku z dwoma innymi zarzutami 
skarżących. Stwierdził on w istocie, że nie było dowodów na polityczne manipulacje ani 



COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  ROSJI	
  
Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

5	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI  
	
  

nie wykazano związku przyczynowego między przekazem medialnym i wynikami 
wyborów.  

 
Skarżący uważali, że ustalenia Sądu Najwyższego w tym zakresie były arbitralne i nie 
można było na nich polegać. Trybunał potwierdził, że nie jest sądem odwoławczym dla 
sądów krajowych a jego rola nie polega na zajmowaniu się rzekomymi błędami 
faktycznymi lub prawnymi. Równocześnie zasada subsydiarności nie stoi na 
przeszkodzie kontroli przez Trybunał ustaleń faktycznych sądów krajowych i oceny, czy 
nie są arbitralne lub oczywiście nieuzasadnione.  

 
Krytyka przez skarżących sądów krajowych odnosiła się po pierwsze do procedury i 
metody zastosowanej przez Sąd Najwyższy, oraz po drugie – do jego wniosków. Jeśli 
chodzi o aspekt proceduralny Trybunał wskazał swoje wcześniejsze ustalenia dotyczące 
art.13, z których wynika, że procedura przed Sądem Najwyższym zapewniała minimalne 
gwarancje proceduralne. Jeśli chodzi o ustalenia materialne, Trybunał nie znalazł nic, co 
byłoby arbitralne lub oczywiście nieuzasadnione.  

 
Sąd Najwyższy stwierdził, że skarżący nie wykazali związku przyczynowego między 
przekazem medialnym a wynikami wyborów. Ustalenie to było dyskusyjne; przekaz 
medialny z oczywistych względów musi przynajmniej w pewnym stopniu wpływać na 
preferencje wyborcze. Należało równocześnie zgodzić się, że jego efekt często bardzo 
trudno jest określić. Trybunał przypomniał swoje ustalenia ze sprawy Partija Jaunie 
Demokrāti i Partija Mūsu Zeme przeciwko Łotwie (decyzja z 29 listopada 2007r.), w 
której stwierdził, że „niezależnie od możliwego znaczenia propagandy partii politycznej, 
nie jest ona jedynym czynnikiem wpływającym na wybór potencjalnych wyborców. Jest 
on uzależniony również od innych czynników. Bardzo więc trudno – albo jest to wręcz 
niemożliwe - stwierdzić związek przyczynowy między “nadmierną” promocją polityczną i 
liczbą głosów uzyskanych przez daną partię lub kandydata”. 

  
Rząd wykazał, że partia polityczna SPS, która była ogólnie pozytywnie pokazywana w 
mediach, nie przekroczyła nawet minimalnego progu wyborczego. Blok polityczny 
„Rodina”  przeciwnie - uzyskał znacznie lepszy wynik wyborów chociaż niewiele miejsca 
poświęcono mu w mediach. Tak więc, argumenty Sądu Najwyższego w tej części nie 
wydały się Trybunałowi „arbitralne lub oczywiście nieuzasadnione”.  

 
Poza tym - i co najważniejsze - ustalenia Sądu Najwyższego nie wsparły głównego 
zarzutu skarżących o manipulowaniu mediami przez rząd. Sąd Najwyższy stwierdził, że:  
dziennikarze opisujący wybory i wydarzenia polityczne w sposób niezależny wybierali 
zdarzenia i osoby, o których mówią; mają prawo do informowania ogółu na temat 
wydarzeń z udziałem postaci politycznych; nie mieli zamiaru prowadzenia kampanii na 
korzyść partii rządzącej. 

 



6	
   COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  
ROSJI	
  Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

Skarżący nie przedstawili żadnego bezpośredniego dowodu nadużycia przez rząd 
swojej pozycji dominującej, jeśli chodzi o kapitał lub zarząd spółek telewizyjnych, o 
których mowa.  Dziennikarze telewizyjni w tej sprawie nie zarzucili, że w trakcie wyborów 
byli pod niedozwoloną presją rządu lub swoich przełożonych. Trybunał potwierdził, że 
ocena znaczenia danej informacji należy zasadniczo do odpowiedzialnych za to 
dziennikarzy, a poza tym dziennikarze  i wydawcy korzystają na podstawie art.10 
Konwencji z szerokiej swobody sposobu komentowania spraw politycznych. Skarżący 
nie wyjaśnili wystarczająco, w jaki sposób - na podstawie dostępnych dowodów i 
informacji i przy braku zarzutów wywierania na dziennikarzy niedopuszczalnej presji – 
można byłoby odróżnić propagandę inicjowaną przez rząd i prawdziwe polityczne 
dziennikarstwo oraz rutynowe informowanie o działalności funkcjonariuszy państwa. 

 
Pozostałe wnioski Sądu Najwyższego również nie wydały się arbitralne lub oczywiście 
nieuzasadnione. Tak więc, chociaż skarżący nie zgodzili się ze sposobem interpretacji 
przezeń wystąpienia w dniu wyborów ówczesnego prezydenta Putina, Trybunał zgodził 
się, że nie był on nieracjonalny nawet, jeśli - ze względu na kontekst polityczny - słowa 
te można było interpretować inaczej. 

  
Trybunał jeszcze raz podkreślił, że w takich sprawach pełni jedynie rolę subsydiarną a 
jego zadaniem nie jest zastępowanie sądów krajowych i ponowna ocena dowodów. 
Skarżący nie przekonali Sądu Najwyższego, że opozycja była ofiarą politycznej 
manipulacji. Po dokonaniu przeglądu materiałów przedstawionych przez strony Trybunał 
nie znalazł dowodów wystarczających do odrzucenia w tej części wniosków, do jakich 
doszedł Sąd Najwyższy. Z tego wynikało, że zarzuty skarżących wobec rządu o 
nadużycia nie zostały wystarczająco udowodnione.  

 
Na tym jednak analiza Trybunału się nie zakończyła. “W kontekście art.3 Protokołu nr 1 
głównym obowiązkiem państwa nie jest bierność lub brak ingerencji, jak w przypadku 
większości praw cywilnych i politycznych, ale podjęcie działań pozytywnych w celu 
przeprowadzenia demokratycznych wyborów.  Czy państwo miało obowiązek na 
podstawie art.3 Protokołu nr 1 zapewnienia, aby przekaz medialny przez media 
kontrolowane przez państwo był zrównoważony i zgodny z duchem „wolnych wyborów”, 
nawet jeśli nie znaleziono dowodu bezpośredniej manipulacji?  
 
Przy badaniu tej kwestii Trybunał uwzględnił to, że państwa korzystają z szerokiej 
swobody w dziedzinie ustawodawstwa wyborczego, tym bardziej, gdy sprawa dotyczy 
pozytywnych obowiązków państwa, od którego wymaga się wyłącznie podjęcia działań 
rozsądnie dostępnych.  

 
Trybunał potwierdził, że interpretował art.3 Protokołu nr 1 jako wiążący się z pewnymi 
obowiązkami pozytywnymi o charakterze proceduralnym, w szczególności wymagający 
istnienia systemu skutecznego badania skarg indywidualnych i odwołań w sprawach 
dotyczących praw wyborczych. Już wcześniej – na tle art.13 – stwierdził, że skarżący 



COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  ROSJI	
  
Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

7	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI  
	
  

mieli przynajmniej jeden skuteczny środek prawny. Nie musiał ustalać abstrakcyjnie 
szczegółowego związku między pozytywnym obowiązkiem państwa na podstawie art.13 
i jego obowiązkami proceduralnymi na podstawie art.3 Protokołu nr 1. Wystarczyło 
odnotować, że zarzut skarżących dotyczący nierównego przekazu medialnego wyborów 
był badany przez niezależny organ w procedurze, która zapewniała podstawowe 
gwarancje proceduralne oraz że został wydany wyrok z uzasadnieniem. Skarżący nie 
wyjaśnili, jakie inne środki lub instrumenty prawne mogłyby być bardziej skuteczne w 
zarzuconej sytuacji. Trybunał uznał więc, że system odwołań wyborczych wystarczał do 
spełnienia przez państwo swojego pozytywnego obowiązku o charakterze 
proceduralnym.  

 
W związku  z obowiązkami materialnymi państwa w kontekście przekazu medialnego 
dotyczącego wyborów Trybunał potwierdził, że nie może być demokracji bez pluralizmu, 
którego z kolei nie można osiągnąć bez określonych działań pozytywnych ze strony 
państwa. W dziedzinie nadawania audiowizualnego Trybunał stwierdził, że jeśli państwo 
decyduje się na stworzenie publicznego systemu nadawczego, prawo krajowe i praktyka 
muszą gwarantować jego pluralizm.  Obowiązek taki istnieje również w kontekście 
wyborów.  

  
W tej sprawie państwo miało obowiązek interwencji w celu otwarcia mediów na rozmaite 
punkty widzenia. Było poza tym rzeczą oczywistą, że czas i możliwości techniczne 
przekazu politycznego nie są nieograniczone. Skarżący otrzymali w pewnym zakresie 
dostęp do kanałów o zasięgu ogólnokrajowym; mieli czas antenowy bezpłatny i płatny, 
bez różnicy między rozmaitymi siłami politycznymi. Ilość czasu antenowego 
przyznanego kandydatom opozycji nie była nieznaczna. Skarżący nie zarzucili 
nieuczciwości procedury przydziału czasu antenowego. Podobne przepisy regulowały 
dostęp partii i kandydatów do regionalnych kanałów telewizyjnych i innych mediów. 
Poza tym partie opozycyjne i kandydaci mogli przekazać swoje polityczne przesłanie 
elektoratowi za pośrednictwem mediów przez siebie kontrolowanych. W związku z tym 
Trybunał odnotował również raport OBWE, który generalnie potwierdził, że główni 
ogólnokrajowi nadawcy, którzy byli monitorowani, otwarcie promowali „Jedną Rosję”, ale 
wyborcy, którzy aktywnie poszukiwali informacji, mogli je uzyskać z rozmaitych źródeł.  
Trybunał uważał, że rozwiązania przyjęte w wyborach w 2003r. gwarantowały partiom 
opozycyjnym i kandydatom przynajmniej minimum obecności w telewizji.  

 
W związku z zarzutem skarżących, że państwo powinno zapewnić neutralność mediów 
audiowizualnych, Trybunał przypomniał, że już wcześniej zgodził się, iż pluralizm 
polityczny  można uważać za pilną potrzebę społeczną uprawniającą niektóre formy 
ingerencji w wolność wypowiedzi. Równocześnie Trybunał wielokrotnie ostrzegał przed 
uprzednimi ograniczeniami wolności słowa i podkreślał, że w sferze debaty politycznej 
dopuszczalna jest szeroka krytyka. Tak więc pojawiło się pytanie, jaki rodzaj ingerencji 
w wolność dziennikarską byłby w tych okolicznościach odpowiedni, aby chronić prawa 
skarżących na podstawie art.3 Protokołu nr 1. Ustawodawstwo rosyjskie obowiązujące 



8	
   COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  
ROSJI	
  Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

w owym czasie uznawało neutralność i niezależność redakcyjną za główne zasady, 
zgodnie z którymi media publiczne powinny funkcjonować i zakazywało dziennikarzom 
udziału w kampaniach politycznych. Według skarżących te przepisy ustawowe były 
jednak bezskuteczne. W świetle posiadanych materiałów, w tym ustaleń Sądu 
Najwyższego, Trybunał uważał, że twierdzenia skarżących w tym zakresie nie zostały 
wystarczająco poparte dowodami.  
 
Trybunał uważał, że państwo podjęło pewne kroki, aby zagwarantować obecność w 
telewizji partii opozycyjnych i kandydatów oraz zapewnić niezależność i neutralność 
mediów. Rozwiązania te nie zabezpieczyły prawdopodobnie faktycznej równości 
wszystkich konkurujących ze sobą sił politycznych, jeśli chodzi o ich obecność na 
ekranie telewizyjnym. W tej sprawie jednak - oceniając sytuację w świetle specyficznych 
okoliczności wyborów w 2003r.   tak, jak one zostały przedstawione przed Trybunałem 
oraz uwzględniając margines swobody, z jakiej korzystają państwa na podstawie art. 3 
Protokołu nr 1 - nie można było uznać, że państwo nie wypełniło swoich obowiązków 
pozytywnych w tej dziedzinie w stopniu oznaczającym naruszenie tego przepisu. Z tych 
względów Trybunał orzekł, że nie doszło do naruszenia art.3 Protokołu nr 1 ze powodu 
sposobu prowadzenia przekazu medialnego wyborów w 2003r.  
 
Trybunał podkreślił poza tym, że państwa mogą zmieniać swoje ustawodawstwo 
wyborcze pod warunkiem, że czynią to w granicach posiadanej swobody oceny na 
podstawie art.3 Protokołu nr 1. W tej sprawie skarżący nie wykazali, w jaki sposób 
wspomniane przez nich zmiany ustawowe bezpośrednio dotknęły ich lub 
reprezentowane przez nich partie. Zarzut w tym zakresie wydawał się być zarzutem typu 
actio popularis i w rezultacie musiał być odrzucony.  

 
W związku z kwestią rezygnacji z mandatów przez posłów wybranych w imieniu „Jednej 
Rosji” Trybunał stwierdził, że rosyjski system wyborczy w owym czasie składał się z 
łączonych elementów systemu reprezentacji proporcjonalnej i większościowego. 
Oddając głos na partię polityczną wyborca wspierał całą listę kandydatów a nie 
konkretną osobę. Nie można było uznać za nierozsądną możliwości przekazania 
miejsca w parlamencie uzyskanego przez konkretną partię innej osobie z listy tej samej 
partii, jeśli pierwotnie wybrana nie mogła lub nie chciała z jakichś powodów sprawować 
mandatu. Trybunał wyraził jednak zaniepokojenie praktyką skoordynowanej rezygnacji z 
dużej liczby mandatów uzyskanych przez jedną partię. Trybunał nie miał jednak zamiaru 
abstrakcyjnie analizować ryzyka nieodłącznego od takiej praktyki. W tej sprawie 
ograniczył się jedynie do uwagi, że zasada pozwalająca rezygnować z mandatów 
parlamentarnych nie jest jako taka sprzeczna z koncepcją wolnych wyborów a jej 
stosowanie w 2003r. przez posłów „Jednej Rosji” nie stanowiło na pierwszy rzut oka 
nadużycia. Z tego wynikało, że ta część skargi była oczywiście bezzasadna i również 
musiała być odrzucona.  
 
 



COMMUNIST	
  PARTY	
  OF	
  RUSSIA	
  (KOMUNISTYCZNA	
  PARTIA	
  ROSJI)	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  ROSJI	
  
Z	
  19	
  CZERWCA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  I),	
  SKARGA	
  NR	
  29400/05)	
  

9	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI  
	
  

Uwagi: 
 
Pojawiła się tu nie rozważana jeszcze w takim wymiarze na tle prawa do wolnych 
wyborów kwestia obowiązków mediów - publicznych i prywatnych – oraz ich faktycznej 
roli w trakcie kampanii wyborczej do parlamentu i w tym kontekście gwarancji prawnych 
dla partii i kandydatów w wyborach.  
 

 
 
 


