
TELEGRAAF	
  MEDIA	
  NEDERLAND	
  LANDELIJKE	
  MEDIA	
  B.V.	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  HOLANDII	
  
(WYROK	
  –	
  22	
  LISTOPADA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  III),	
  SKARGA	
  NR	
  39315/06)	
  

1	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI   
	
  

Odmowa wydania przez dziennikarzy posiadanych przez nich tajnych dokumentów z 
obawy o ujawnienie ich źródeł informacji 
 
Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. i inni przeciwko Holandii (wyrok – 22 
listopada 2012r., Izba (Sekcja III), skarga nr 39315/06) 
 
Skarżącymi byli spółka Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. publikująca 
wielkonakładowy dziennik  De Telegraaf  i dwaj dziennikarze Joost de Haas i Bart Mos. W 
styczniu 2006 r. gazeta De Telegraaf opublikowała ich artykuły dotyczące śledztw 
prowadzonych przez holenderskie tajne służby AIVD sugerujące wyciek od nich ściśle tajnych 
informacji do kręgów przestępczych w Amsterdamie. Departament Kontroli Wewnętrznej Policji 
Państwowej nakazał spółce wydanie dokumentów odnoszących się do działalności tajnych 
służb. Ta jednak złożyła sprzeciw do Sądu Okręgowego w Hadze powołując się na uprawnienie 
dziennikarzy do odmowy ujawnienia swoich źródeł. Twierdziła, że zbadanie odcisków palców na 
dokumentach mogłoby doprowadzić do identyfikacji źródła. Sąd Okręgowy uważał, że prawa 
chronione w art. 10 Konwencji nie zostały w przypadku dziennikarzy naruszone, bo nie musieli 
aktywnie  współpracować przy identyfikacji źródła. Twierdził również, że ochrona tajemnicy 
państwowej usprawiedliwiała ingerencję w prawo do ochrony źródeł. Tego samego zdania był 
Sąd Najwyższy.  
 
W czerwcu 2006 r. skarżący wnieśli sprawę cywilną z zarzutem, iż agenci AIVB stosowali wobec 
dziennikarzy podsłuch telefoniczny i obserwację. Państwo tego ani nie potwierdziło ani temu nie 
zaprzeczyło. Skarżący twierdzili jednak, że były one niezgodne z prawem, bo w istocie chodziło 
o dotarcie do źródeł dziennikarskich. Sąd Najwyższy stwierdził, że ochrona źródeł 
dziennikarskich nie jest absolutna a użycia specjalnych środków inwigilacji nie można co do 
zasady wykluczyć.  
 
W listopadzie 2006 r. dziennikarze de Haas i Mos stawili się przed Sądem Okręgowym jako 
świadkowie w procesie karnym przeciwko trzem osobom podejrzanym o udostępnienie tajnych 
informacji posiadanych przez AIVD. Odmówili odpowiedzi na pytania mogące doprowadzić do 
identyfikacji osoby, od której otrzymali tajne dokumenty. Zostali aresztowani za 
niepodporządkowanie się zarządzeniu sądu. Po kilku dniach zostali jednak zwolnieni. Sąd 
Okręgowy potwierdził bowiem znaczenie ochrony źródeł dziennikarskich i zaznaczył, że w tym 
przypadku nie mógł pojawić się żaden problem na tle bezpieczeństwa państwa, jako że w 
mediach powszechnie wiedziano o dostępności tych dokumentów. Jeden z trzech oskarżonych 
został skazany. W wyroku zaznaczono, że dokumenty zajęte w spółce skarżącej zostały 
zbadane, nie było na nich jednak odcisków palców.  
 
W skardze do Trybunału skarżący zarzucili, że nakaz wydania dokumentów mogących 
doprowadzić do identyfikacji źródeł dziennikarskich oraz użycie przez państwo wobec nich 
specjalnych środków inwigilacji oznaczały naruszenie prawa do poszanowania życia prywatnego 
i rodzinnego (art.8 Konwencji) oraz prawa do wolności wypowiedzi i informacji (art.10).  

W związku z kwestią użycia specjalnych uprawnień strony zgodziły się, że doszło w ten sposób 
do ingerencji w prawa dziennikarzy chronione w art. 8 i 10 Konwencji. Miały jednak odmienne 
zdanie na temat ich właściwej natury. 



2	
   TELEGRAAF	
  MEDIA	
  NEDERLAND	
  LANDELIJKE	
  MEDIA	
  B.V.	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  HOLANDII	
  
(WYROK	
  –	
  22	
  LISTOPADA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  III),	
  SKARGA	
  NR	
  39315/06)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

Trybunał był gotów zgodzić się, że próby ustalenia tożsamości osoby lub osób, które przekazały 
tajne dokumenty skarżącym, były podporządkowane głównemu celowi, jakim było ujawnienie a 
następnie wstrzymanie wycieku z szeregów tej służby tajnych informacji. Nie to jednak było w 
tym przypadku rozstrzygające. Zgodnie ze sposobem rozumienia przez Trybunał koncepcji 
“źródła” dziennikarskiego jest nim “ każda osoba, która przekazuje dziennikarzowi informacje”. 
Przez “informację identyfikującą źródło” rozumie on - w zakresie, w jakim mogą doprowadzić do 
identyfikacji źródła - zarówno faktyczne okoliczności uzyskania informacji przez dziennikarza ze 
źródła” jak i „nieopublikowaną zawartość informacji przekazanej przez źródło dziennikarzowi”. 

Tak, jak we wcześniejszych podobnych sprawach, Trybunał musiał ustalić, czy AIVD usiłowała 
obejść przy pomocy specjalnych uprawnień ochronę źródła dziennikarskiego.  

Kwestie, jakie rodzą środki inwigilacji, zwykle są rozważane wyłącznie z punktu widzenia art.8. 
W tej sprawie jednak były one tak powiązane z art.10, że Trybunał uznał za właściwe równoległe 
rozważenie przedmiotu skargi na podstawie art. 8 i 10.  

Trybunał musiał najpierw rozstrzygnąć, czy ingerencja była przewidziana przez prawo. 
Potwierdził swoje orzecznictwo, zgodnie z którym wyrażenie “przewidziana przez prawo” 
wymaga nie tylko tego, aby zarzucony środek miał jakąś podstawę w prawie krajowym, ale 
również odwołuje się do jakości prawa wchodzącego w grę wymagając, by było ono dostępne a 
jego skutki przewidywalne. Prawo musi być zgodne z zasadą rządów prawa, co oznacza, że 
musi zapewnić ochronę prawną przed arbitralną ingerencją władz publicznych w prawa 
chronione w art. 8 ust.1 i art. 10 ust. 1. Zwłaszcza tam, gdzie - jak w tym przypadku - 
uprawnienia władzy wykonawczej są wykonywane w tajemnicy, ryzyko arbitralności jest 
oczywiste. W sytuacji, gdy stosowanie w praktyce środków tajnej inwigilacji nie podlega kontroli 
osób, których dotyczą ani ogółu, byłoby sprzeczne z zasadą rządów prawa, gdyby swoboda 
prawna przyznana władzy wykonawczej była wyrażona w kategoriach nieograniczonych 
uprawnień. W rezultacie prawo musi wystarczająco jasno wskazywać zakres każdej takiej 
swobody właściwych władz oraz sposób korzystania z niej, biorąc pod uwagę uprawniony cel 
środka wchodzącego w grę, który ma zapewnić jednostce odpowiednią ochronę przed arbitralną 
ingerencją.  

Nie było sugestii, iż prawo nie było dostępne.  

Pisma wysłane przez właściwego ministra do parlamentu i do adwokata skarżących 
wskazywały, że użycie specjalnych uprawnień przeciwko dziennikarzom zostało uznane za 
zgodne z prawem dla celów ustawy o tajnych służbach z 2002r. Ten sam pogląd wyraził Sąd 
Najwyższy, przynajmniej jeśli chodzi o początkowy okres stosowania specjalnych uprawnień. 
Trybunał uznał więc, że podstawą ustawową ingerencji był art. 6 ust. 2 lit. a tej ustawy.  

Poddanie skarżących inwigilacji nie było przewidywalne w tym sensie, że ich sytuacja 
odpowiadała dokładnie przepisowi ustawowemu. Jeśli nawet dziennikarze mogli nie zgodzić się 
z sugestią, że ich działania stanowiły zagrożenie dla demokratycznego porządku prawnego 
Holandii, nie mogli rozsądnie pominąć tego, że informacje, które znalazły się w ich rękach, były 
autentycznie tajne i nielegalnie wyniesione z AIVD, a więc ich publikacja mogła spowodować 
działania mające doprowadzić do ustalenia ich pochodzenia. Zgodnie z własną interpretacją 



TELEGRAAF	
  MEDIA	
  NEDERLAND	
  LANDELIJKE	
  MEDIA	
  B.V.	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  HOLANDII	
  
(WYROK	
  –	
  22	
  LISTOPADA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  III),	
  SKARGA	
  NR	
  39315/06)	
  

3	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI   
	
  

odpowiednich przepisów ustawy z 2002r. Trybunał był gotów zgodzić się, że w tym sensie 
zarzucona ingerencja była możliwa do przewidzenia.  

Jeśli chodzi o dostępne zabezpieczenia prawne skarżący nie zarzucili, aby procedury nadzoru i 
monitoringu wskazane przez rząd były jako takie niewystarczające. Uważali natomiast, że ich 
status jako dziennikarzy wymagał specjalnych zabezpieczeń mających zapewnić odpowiednią 
ochronę ich źródeł dziennikarskich.  

W sprawie Weber i Saravia v. Niemcy (decyzja z 29 czerwca 2006r.), ingerencja w prawa 
skarżących na podstawie art.8 i 10 polegała na przechwytywaniu połączeń telekomunikacyjnych 
w celu ustalania i zapobiegania zagrożeniom albo na „monitoringu strategicznym” jak się go 
również nazywa. Jednym ze skarżących w tamtej sprawie była dziennikarka. Trybunał orzekł, że 
wchodziło w grę jej prawo do ochrony źródeł dziennikarskich. Nie były one jednak celem 
monitoringu strategicznego. Wyłącznie przy badaniu przejętych połączeń, jeśli w ogóle, władze 
mogły zorientować się, że rozmowa dziennikarza była monitorowana. Środki inwigilacji nie były 
specjalnie skierowane na nieujawnione źródła dziennikarskie. Ingerencja w wolność wypowiedzi 
w drodze strategicznego monitoringu nie mogła więc być uznana za szczególnie poważną. Mimo 
braku specjalnego przepisu dotyczącego ochrony wolności prasy a w szczególności obowiązku 
nieujawniania źródeł w sytuacji, gdy władze dowiedziały się, że przejęły rozmowy dziennikarza, 
istniejące zabezpieczenia - uznane za spełniające wymagania art.8 - były odpowiednie i 
skuteczne, aby utrzymać ujawnianie źródeł dziennikarskich na poziomie nieuniknionego 
minimum.  

W tym przypadku natomiast wchodziła w grę inwigilacja dziennikarzy właśnie w celu ustalenia, 
skąd uzyskali oni swoje informacje. Nie można było więc przyjąć tego samego uzasadnienia, co 
w sprawie Weber i Saravia. 

Przy kontroli ustawodawstwa regulującego tajną inwigilację w świetle art.8 Trybunał wskazał, że 
w dziedzinie, w której w indywidualnych przypadkach łatwo o nadużycie z bardzo  szkodliwymi 
konsekwencjami dla społeczeństwa demokratycznego jako całości, pożądane jest co do zasady 
powierzenie kontroli sędziemu. Trybunał był jednak gotów uznać za odpowiednią dostępną w 
danym systemie inną kontrolę niezależną. W sprawie Klass i inni v. Niemcy (wyrok z 6 września 
1978r.) polegała ona na praktyce wnioskowania do Komisji G 10 - niezależnego ciała, którego 
przewodniczący miał kwalifikacje sędziowskie i był uprawniony do zarządzenia 
natychmiastowego zakończenia stosowania środków wchodzących w grę – o wyrażenie 
uprzedniej zgody na stosowanie środków inwigilacji.   

W sprawie Kennedy v. Wielka Brytania (wyrok z 18 maja 2010r.) na Trybunale wrażenie zrobiły 
wzajemne relacje między Trybunałem ds. Uprawnień Śledczych (“IPT”) – niezależnym ciałem 
składającym się z osób, które pełniły lub pełnią wysokie urzędy sędziowskie i doświadczonych 
prawników, uprawnionym m.in. do uchylania zarządzeń o inwigilacji oraz Komisarzem ds. 
Inwigilacji Komunikowania się, również będącym funkcjonariuszem, który pełnił lub pełni wysoki 
urząd sędziowski, mającym dostęp do wszystkich zezwoleń na inwigilację i wniosków o zgodę 
na nią.  

Inaczej było w sprawie Sanoma v. Holandia (wyrok z 14 września 2010r.), w której nakaz 
wiążący się z ujawnieniem źródeł dziennikarskich został wydany przez prokuratora. Trybunał 



4	
   TELEGRAAF	
  MEDIA	
  NEDERLAND	
  LANDELIJKE	
  MEDIA	
  B.V.	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  HOLANDII	
  
(WYROK	
  –	
  22	
  LISTOPADA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  III),	
  SKARGA	
  NR	
  39315/06)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

uznał za nieodpowiedni z punktu widzenia art.10 udział sędziego śledczego, którego 
interwencja, za zgodą prokuratora, nie miała podstawy prawnej, a jego opinia nie była 
obowiązująca. Kontrola sądowa następcza nie mogła naprawić tych braków, bo nie mogła już 
zapobiec ujawnieniu tożsamości źródeł dziennikarskich po tym, jak informacja znalazła się w 
rękach prokuratora i policji.  

W tej sprawie pełnomocnik rządu przyznał podczas rozprawy w odpowiedzi na pytanie 
Trybunału, że zgodę na użycie specjalnych uprawnień wydał – jak się wydaje – właściwy 
minister albo szef AIVD czy nawet podległy mu funkcjonariusz AIVD. Doszło do tego w każdym 
razie bez wcześniejszej kontroli przez niezależne ciało uprawnione do zapobieżenia albo 
przerwania ich stosowania.  

Ponadto, późniejsza kontrola, czy to przez komisję nadzorczą, komitet ds. służb specjalnych 
parlamentu czy ombudsmana, nie mogłaby przywrócić poufności źródeł dziennikarskich, która 
wcześniej została złamana.  

Trybunał uznał więc, że prawo nie zapewniało odpowiednich zabezpieczeń w związku z 
inwigilacją dziennikarzy w celu ujawnienia ich źródeł informacji. Nastąpiło więc naruszenie art.8 i 
10 Konwencji (jednogłośnie).  

W związku z nakazem wydania dokumentów skarżący twierdzili, że zmierzał on w istocie do 
identyfikacji źródła dziennikarskiego. Zarzucili naruszenie wolności ich jako dostarczycieli 
wiadomości do przekazywania informacji zagwarantowanej przez art.10 Konwencji.  

Ingerencja w tym przypadku była bezsporna i przewidziana przez prawo. Realizowała co 
najmniej dwa uprawnione cele: ochrony bezpieczeństwa państwowego i zapobiegania 
przestępstwom. 

Ochrona źródeł dziennikarskich jest jednym z podstawowych warunków wolności prasy. Została 
uznana i wyrażona w rozmaitych międzynarodowych dokumentach w tym Rekomendacji 
 Komitetu Ministrów Rady Europy. Bez niej źródła mogą bać się pomagać prasie w informowaniu 
społeczeństwa w sprawach interesu publicznego. W rezultacie żywotna rola prasy jako 
publicznego “psa łańcuchowego” oraz zdolność prasy do przekazywania dokładnych i 
wiarygodnych informacji mogłaby ulec osłabieniu. Ze względu na znaczenie ochrony źródeł 
dziennikarskich dla wolności prasy w społeczeństwie demokratycznym oraz potencjalny wpływ 
mrożący nakazu ujawnienia źródła na korzystanie z tej wolności, nie jest on zgodny z art. 10 
Konwencji, chyba że usprawiedliwia go przeważające wymaganie wynikające z interesu 
publicznego.  

128.  W publicznym odbiorze zasada nieujawniania źródeł informacji nie doznałaby być może 
rzeczywistej szkody, gdyby musiała ustąpić w okolicznościach, w których źródło wyraźnie 
działało w złej wierze i w szkodliwym celu (np. przez umyślne fabrykowanie fałszywych 
informacji). Sądy nie powinny jednak zbyt łatwo przyjmować, że - przy braku nieodpartych 
dowodów – okoliczności takie istnieją w każdej konkretnej sprawie. Niezależnie od tego Trybunał 
podkreślił, że ze względu na wielość interesów wchodzących w grę zachowanie źródła nigdy nie 
może rozstrzygać o ocenie, czy należało nakazać jego ujawnienie. Stanowi ono wyłącznie jeden 
z czynników - chociaż ważny – który należy brać przy tym pod uwagę.  



TELEGRAAF	
  MEDIA	
  NEDERLAND	
  LANDELIJKE	
  MEDIA	
  B.V.	
  I	
  INNI	
  PRZECIWKO	
  HOLANDII	
  
(WYROK	
  –	
  22	
  LISTOPADA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  III),	
  SKARGA	
  NR	
  39315/06)	
  

5	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI   
	
  

Przed Sądem Okręgowym prokurator stwierdził, że nakaz wydania miał głównie doprowadzić do 
zwrotu dokumentów do AIVD, chociaż, gdyby zaistniała możliwość ich zbadania i ustalenia 
użytecznych śladów, zostałoby to dokonane. Przyznał on, że nawet bez szczegółowego ich 
zbadania,  można byłoby znaleźć winowajców jedynie przez zbadanie treści dokumentów i 
ustalenie, którzy funkcjonariusze mieli do nich dostęp. Potrzeba ustalenia tożsamości 
funkcjonariuszy nie mogła stanowić wyłącznego usprawiedliwienia nakazu wydania 
dokumentów.  

Pełna treść dokumentów nie była publicznie znana, ale informacje te prawdopodobnie od 
dłuższego czasu krążyły poza AIVD i trafiły również do osób określanych przez strony jako 
przestępcy. Wycofanie dokumentów z obrotu nie mogłoby więc już zapobiec znalezieniu się w 
niewłaściwych rękach zawartych w nich informacji, w tym pseudonimów i innych informacji 
identyfikujących informatorów AIVD.   

Potrzeba AIVD upewnienia się, iż wszystkie wyniesione dokumenty zostały wycofane z obiegu – 
chociaż stanowiła uprawnioną troskę - nie wystarczała do uznania  jej za “przeważający wymóg 
w interesie publicznym” usprawiedliwiający ujawnienie źródła dziennikarskiego. Trybunał uważał, 
że w istocie nie było potrzeby zwrotu dokumentów, bo chodziło o kopie a nie o oryginały. 
Wystarczyło więc wizualnie sprawdzić, czy były kompletne, a następnie je zniszczyć.  

W podsumowaniu Trybunał stwierdził, iż rząd nie wskazał żadnych istotnych i wystarczających 
powodów zarzuconej ingerencji. Doszło więc do naruszenia art.10 Konwencji (pięć do dwóch).  

Skarżący nie domagali się zadośćuczynienia, Holandia musi jednak zapłacić im 60 tys. euro jako 
zwrot poniesionych kosztów i wydatków.   

Uwagi: 

Problemy na tle ochrony źródeł dziennikarskich dotykają istoty wolności prasy. Wiemy to 
również z naszego podwórka, choćby ostatniej „afery” w „Rzeczpospolitej”.  Tym bardziej ważne 
są każde kolejne wyjaśnienia płynące ze Strasburga.   

 

 


