
UNGVÁRY	
  I	
  IRODALOM	
  KFT.	
  PRZECIWKO	
  WĘGROM	
  (WYROK	
  –	
  3	
  GRUDNIA	
  2013R.,	
  IZBA	
  
(SEKCJA	
  II),	
  SKARGA	
  NR	
  64520/10)	
  

1	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI 
	
  

Pozew cywilny z powodu opublikowania informacji, że sędzia był kontaktem 
urzędowym służby bezpieczeństwa 
 
Ungváry i Irodalom Kft. przeciwko Węgrom (wyrok – 3 grudnia 2013r., Izba (Sekcja II), 
skarga nr 64520/10) 
 
Tygodnik polityczno – literacki, którego właścicielem jest spółka Irodalom Kft opublikował w 
2007 r. studium historyka, pana Ungváry. W artykule znalazła się informacja, że wymieniony 
z nazwiska sędzia Trybunału Konstytucyjnego był w okresie komunistycznym kontaktem 
urzędowym służby bezpieczeństwa, pisał dla niej raporty i zalecał prowadzenie twardej 
polityki. Wydawca na żądanie sędziego zamieścił sprostowanie.  Historyk nadal jednak 
powtarzał swoje zarzuty w wywiadach i w książce, której był współautorem. W tej sytuacji 
sędzia wniósł pozew o zniesławienie przeciwko historykowi i wydawcy. Sąd Najwyższy w 
2010r. zasądził od obu pozwanych łączne odszkodowanie w wysokości 7 tys. euro, a 
historyk musiał ponadto jeszcze zapłacić powodowi 3,5 tys.euro. 

W skardze do Trybunału znalazł się zarzut, iż w ten sposób doszło do naruszenia prawa 
skarżących do wolności wypowiedzi (art. 10 Konwencji).  

Ingerencja w tej sprawie była przewidziana przez prawo i podjęta w uprawnionym celu 
ochrony dobrego imienia i praw innych osób.  

Trybunał przypomniał m.in., że  granice możliwej do zaakceptowania krytyki mogą w 
pewnych okolicznościach być szersze w przypadku funkcjonariuszy publicznych 
wykonujących swoje uprawnienia niż w przypadku osób prywatnych. Sądy – jako gwaranci 
sprawiedliwości, odgrywające fundamentalną rolę w państwie rządzącym się prawem - 
muszą cieszyć się publicznym zaufaniem i w rezultacie może okazać się konieczna ochrona 
sędziów przed obelżywymi atakami słownymi. 

Rozważanie prawa do wolności wypowiedzi na tle prawa do poszanowania życia prywatnego 
wymaga, zgodnie z orzecznictwem Trybunału, uwzględnienia następujących  kryteriów: 
(a) wkładu do debaty interesu ogólnego; (b) stopnia, w jakim dana osoba była znana i jaki był 
przedmiot publikacji; (c) wcześniejsze jej zachowanie; (d) metoda uzyskania informacji i jej 
wiarygodność; (e) treść, forma i skutki publikacji, oraz (f) surowość wymierzonej kary.  

Ponadto, przy ocenie, czy zarzucona wypowiedź miała usprawiedliwienie, należy odróżnić 
wypowiedzi o faktach i sądy ocenne. Istnienie faktów można bowiem wykazać, natomiast 
prawdziwość sądów nie da się udowodnić. Warunek  udowodnienia sądu cennego jest 
niemożliwy do spełnienia i jako taki narusza  wolność opinii będącą fundamentalnym 
aspektem prawa chronionego w art.10. Kwalifikacja wypowiedzi jako faktu albo sądu 
ocennego mieści się w pierwszej kolejności w granicach swobody oceny władz krajowych, 
zwłaszcza sądów. Jeśli nawet jednak wypowiedź jest sądem, musi istnieć wystarczająca 
podstawa w faktach na jego wsparcie, w innym przypadku będzie on uznany za zbyt daleko 
idący. We wcześniejszych sprawach Trybunał podkreślił, że różnica odnosi się do stopnia, w 
jakim fakty muszą być udowodnione. 

Należy odróżnić informowanie o faktach, nawet, jeśli jest ono kontrowersyjne, ale może 
przyczynić się do debaty ogólnego interesu publicznego w społeczeństwie demokratycznym, 
oraz stawianie  niskich zarzutów odnoszących się do życia prywatnego jednostki.  



2	
   UNGVÁRY	
  I	
  IRODALOM	
  KFT.	
  PRZECIWKO	
  WĘGROM	
  (WYROK	
  –	
  3	
  GRUDNIA	
  2013R.,	
  
IZBA	
  (SEKCJA	
  II),	
  SKARGA	
  NR	
  64520/10)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

W związku z kwestią informowania o faktach Trybunał podkreślił, że pierwszorzędna rola 
prasy w demokracji i jej obowiązek działania jako “publicznego obserwatora” są ważnymi 
względami przemawiającymi w jej przypadku za wąską konstrukcją ograniczeń wolności 
wypowiedzi. Inaczej jest jednak w przypadku raportów prasowych skupionych na 
sensacyjnych, a czasami drastycznych wiadomościach, mających służyć sprawianiu 
przyjemności i rozrywce, aby zaspokoić ciekawość określonego kręgu czytelników dotyczącą 
aspektów ściśle prywatnego życia danej osoby. Takie informacje nie wymagają szerokiej  
ochrony na podstawie art.10 przyznanej prasie. W rezultacie, w takich sprawach wymagana 
jest węższa interpretacja wolności wypowiedzi. Trybunał, chociaż potwierdził wynikające z 
art.10 prawo członków społeczeństwa do dostępu do szerokiej gamy publikacji obejmujących 
rozmaite dziedziny, Trybunał podkreślił, że w kontekście konkretnej publikacji przy ocenie, 
czy istnieje interes publiczny usprawiedliwiający ingerencję w prawo do poszanowania życia 
prywatnego, należy skoncentrować się na kwestii, czy publikacja była w takim interesie a nie 
na tym, czy społeczeństwo może być zainteresowane jej przeczytaniem. 

Najbardziej skrupulatna kontrola wymagana jest, gdy podjęte środki lub wymierzone kary 
mogą zniechęcić prasę do udziału w debatach w kwestiach uprawnionej publicznej troski. W 
rezultacie wysokość przyznanego odszkodowania musi pozostawać w rozsądnej proporcji do 
krzywdy moralnej doznanej przez powoda. 

Trybunał zauważył, że opracowanie zawierało głównie opis faktyczny wydarzeń od czasu 
powstania ruchu Dialógus do jego rozwiązania pod koniec 1983r. , a także  szczegółowy opis 
działań konkretnych osób. Artykuł stwierdzał, że K. zarządził usunięcie plakatu ruchu z 
tablicy ogłoszeniowej uniwersytetu, przygotowywał raporty jako członek partii, oraz wytknął 
kandydatowi w wyborach w młodzieżowej organizacji komunistycznej fakt wspierania go 
przez Dialógus. Z okoliczności sprawy wynikało, że działania te nie były przedmiotem sporu 
w postępowaniu krajowym.  

Sądy krytykowały skarżących za stwierdzenie, że w “sprawie Dialógus”  K. działał jako 
“kontakt  urzędowy” tajnych służb, współpracował z nimi jako quasi-agent, nawet robiąc 
więcej niż oczekiwano od niego jako “kontaktu urzędowego”, oraz że był twardolinijny w 
porównaniu z innymi funkcjonariuszami. Uznały, że wypowiedzi te odnosiły się do faktów 
wymagających udowodnienia. W ich ocenie historyk nigdy nie próbował uzasadnić tych 
zarzutów, a ich prawdziwość nigdy nie została udowodniona. Skarżący cały czas twierdzili, 
że rozpowszechnione wypowiedzi były sądami i wnioskami historyka mającymi 
wystarczającą podstawę w faktach.  

W przypadku historyka Trybunał na początku zauważył, że zarzucone wypowiedzi odnosiły 
się do funkcjonariusza publicznego.  Według autora artykułu K. współpracował jako “kontakt 
urzędowy” ze służbą bezpieczeństwa poprzedniego reżimu, krytyka  ograniczała się jednak 
do jego roli jako funkcjonariusza partyjnego w latach 1980 – tych na Uniwersytecie w Pecs i 
skupiała się na jego współczesnej postawie zawodowej jako sędziego Trybunału 
Konstytucyjnego. Zdaniem Trybunału, w tym szczególnym kontekście K. jako osoba 
publiczna musiał tolerować większą krytykę ze strony historyka. K. miał możliwość reakcji na 
zarzuty i stał temu na przeszkodzie obowiązek samoograniczania się w wypowiedziach jako 
sędzia. Przedstawił w istocie swoje poglądy do publicznej wiadomości za pośrednictwem 
prasy.   

Trybunał nie kwestionował kwalifikacji zarzutów przez sądy krajowe, a więc że z natury 
odnosiły się one do faktów, chociaż odnotował, że sąd II instancji i cywilny Sąd Apelacyjny 



UNGVÁRY	
  I	
  IRODALOM	
  KFT.	
  PRZECIWKO	
  WĘGROM	
  (WYROK	
  –	
  3	
  GRUDNIA	
  2013R.,	
  IZBA	
  
(SEKCJA	
  II),	
  SKARGA	
  NR	
  64520/10)	
  

3	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI 
	
  

uważały je za opinie. Przypomniał jednak, że przekonanie o racjach i możliwych intencjach  
innych jest sądem ocennym, a nie wypowiedzią o faktach wymagającą udowodnienia. 

W niektórych wcześniejszych sprawach Trybunał nie zgodził się z restrykcyjną definicją 
danego pojęcia prowadzącą do selektywnej jego interpretacji mogącą w rezultacie wymagać 
udowadniania odmiennych faktów.  Stwierdził, że pojęcie “urzędowy kontakt ” jest szerokie i 
w rezultacie jego znaczenie i treść mogą być rozmaicie rozumiane. 

Sąd Najwyższy ustalił, że historyk nie potrafił udowodnić, że K. utrzymywał regularne 
kontakty z organami bezpieczeństwa państwa, często uprzedzając ich oczekiwania i robiąc 
więcej niż od niego oczekiwano. Stwierdził, że wyrażenia te przekroczyły granice 
dziennikarstwa, wypowiedzi akademickiej i debaty publicznej. W tej sprawie wchodziła w grę  
zniesławiająca treść spekulacji możliwych do zakwestionowania jako pozbawionych 
wystarczającego wsparcia w faktach.  Ponadto, Sąd Najwyższy stwierdził, że zarzuty zostały 
następnie ponowione w programie telewizyjnym i książce, wyrządzając dodatkową krzywdę 
K. Doszło do tego nawet już po wydaniu wyroku nakazującego sprostowanie.  Uznał za 
bardzo ważną wypowiedź wskazującą na K. jako na “kontakt urzędowy”, który rzeczywiście 
współpracował z organami bezpieczeństwa państwa. Uznał ją za pozbawioną podstawy w 
faktach.  

Wymagana najbardziej staranna kontrola wymagała od Trybunału ustalenia, czy zarzucone 
wypowiedzi zostały zinterpretowane w świetle całości artykułu. Dla Sądu Najwyższego 
istotny był brak dowodu, iż raport K. na temat sprawy Dialógus przygotowany w ramach 
struktur partyjnych został napisany na zlecenie, na podstawie instrukcji zgodnie z 
oczekiwaniami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. 

Trybunał zauważył jednak, że celem artykułu było pokazanie działalności  “kontaktów 
urzędowych” oznaczających współpracę bez specyficznych, operacyjnych instrukcji organów 
bezpieczeństwa państwa. Ograniczenie analizy do bezpośredniej współpracy z organami 
bezpieczeństwa państwa przez Sąd Najwyższy spowodowało, że nie wziął on pod uwagę, iż 
raporty K. zostały jednak udostępnione władzom reżimu komunistycznego, ani nie nadał 
żadnego konkretnego znaczenia temu, iż niezaprzeczalnie obraźliwe i przesadne wypowiedzi 
historyka miały miejsce w kontekście szerszej prezentacji na temat działania opresyjnego 
mechanizmu państwa totalitarnego. Sąd ten nie uznał również za istotna okoliczność, iż 
historyk wskazał, w jaki sposób rozumie użyty przez siebie termin „informowanie”. Artykuł 
został napisany w istocie w celu wykazania, jak blisko Ministerstwo Spraw Wewnętrznych 
oraz “organizacje społeczne” ze sobą współpracowały, a zwłaszcza, jak ścisły był związek 
funkcjonariuszy partyjnych z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych.  

Trybunał przypomniał poza tym, że stopień precyzji przy ustalaniu istnienia podstaw zarzutu 
w sprawie karnej przez właściwy sąd z trudem daje się porównać z tym, jakiego powinien 
przestrzegać dziennikarz lub historyk przy wyrażaniu opinii w sprawach publicznej troski, 
kiedy  ocenia czyjeś zachowanie z przeszłości z punktu widzenia moralności. Standardy w 
tym zakresie są istotnie różne od wymaganych do stwierdzenia przestępstwa.  

Sąd Najwyższy nie ustalił wpływu publikacji na dobra osobiste K. w świetle roli prasy ani nie 
dokonał “najbardziej starannej kontroli” wymaganej przez  Trybunał w takim kontekście. W 
szczególności nie wziął pod uwagę, iż wiele zarzutów odnoszących się do udziału K. w 
działaniach wymierzonych w ruch Dialógus okazało się prawdą.  



4	
   UNGVÁRY	
  I	
  IRODALOM	
  KFT.	
  PRZECIWKO	
  WĘGROM	
  (WYROK	
  –	
  3	
  GRUDNIA	
  2013R.,	
  
IZBA	
  (SEKCJA	
  II),	
  SKARGA	
  NR	
  64520/10)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

W kontekście debaty publicznej dotyczącej historycznej odpowiedzialności za nadużycia 
komunizmu, Sąd Najwyższy stwierdził, że nie można zaakceptować uznania wszystkich 
potencjalnie wchodzących w grę funkcjonariuszy, a więc sekretarzy partii komunistycznej, 
czyli “kontaktów urzędowych”, za osoby rzeczywiście współpracujące z organami 
bezpieczeństwa państwa. Zinterpretował on opis przez historyka tych funkcjonariuszy jako 
“winnych z powodu związku” – który, zdaniem tego sądu, nie mógł być dowodem na to, że K. 
rzeczywiście współpracował z organami bezpieczeństwa państwa.  

Trybunał nie mógł zgodzić się z konkluzjami Sądu Najwyższego. Ten sposób argumentacji 
ignorował bowiem fundamentalne założenie tego artykułu, a więc, że “kontakty urzędowe” 
piszące raporty w istocie wspomagały pracę organów bezpieczeństwa państwa, oraz że 
nawet one miały pewną swobodę w tej współpracy. Zdaniem Trybunału, ocena korzystania z 
niej y stanowiła odnoszący się do faktów sąd ocenny wyrażony przez historyka.  

Sąd Najwyższy stwierdził, że zarzucona zniesławiająca wypowiedź, przy braku podstaw w 
faktach, prezentowała K. w fałszywym świetle lub była fałszywa. Trybunał uznał, że chociaż 
historyk nie udowodnił, że raporty K. były w rzeczywistości zlecane przez służbę 
bezpieczeństwa, bezsporne było, że jako sekretarz partii sporządził je o sprawie Dialógus. 

Trybunał po starannym zbadaniu uznał, że należało również rozważyć szerszą konotację  
“współpracy”; w związku z nią restrykcyjna interpretacja zarzuconych treści tego artykułu 
przez Sąd Najwyższy miała wpływ na ocenę innych istotnych ze względu na nie faktów oraz 
możliwość uznania ich za opinię z wystarczającą podstawą w faktach.  

60.Ze względu na główną tezę artykułu można było uznać, że wyrażenia “informowanie”, 
działanie jako “informator”, albo “kontakt kolegialny” nie odnosiły się do działań w 
rzeczywistości zleconych przez organy bezpieczeństwa państwa. Sąd Najwyższy rozumiał te 
działania jako elementy działalności wewnątrz partyjnej, nie rozważył natomiast ich związku z 
celami służby bezpieczeństwa.  

W ocenie Trybunału taką wybiórczą interpretację zarzuconych wypowiedzi powodującą 
przeniesienie ciężaru dowodu na historyka, z trudem można było uznać za zgodną z 
warunkami wymaganej w tej sprawie najbardziej starannej kontroli.   

Poza wymaganiem takiej kontroli przy rozróżnianiu między faktami i opinią oraz ocenie 
podstawy w faktach dla opinii zniesławiających, ustalenie właściwej równowagi między 
dobrami osobistymi i prawami związanymi z wolnością słowa wymaga rozważenia wcześniej 
wskazanych pewnych szczególnych elementów.  

Jeśli chodzi o kryterium przyczynienia się do debaty interesu ogólnego Trybunał zauważył, 
że wypowiedzi zarzucone historykowi dotyczyły historii najnowszej Węgier i miały na celu 
rzucenie nowego światła na funkcjonowanie tajnych służb a  w szczególności  opieranie się 
przez nią na funkcjonariuszach publicznych i partyjnych. Podstawą publikacji były badania 
Ungváryego, znanego historyka, który - jak zostało to wyjaśnione we wstępie do artykułu - 
opierał się na materiałach dostępnych w Archiwach Historycznych Służby Bezpieczeństwa 
Państwa.  

W związku z tym Trybunał stwierdził, że rozmaite kwestie dotyczące reżimu 
komunistycznego nadal są – jak się wydaje – przedmiotem otwartej debaty między 
badaczami, w społeczeństwie i w parlamencie. Kwestie te, jako takie, powinny być  we 



UNGVÁRY	
  I	
  IRODALOM	
  KFT.	
  PRZECIWKO	
  WĘGROM	
  (WYROK	
  –	
  3	
  GRUDNIA	
  2013R.,	
  IZBA	
  
(SEKCJA	
  II),	
  SKARGA	
  NR	
  64520/10)	
  

5	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI 
	
  

współczesnym społeczeństwie węgierskim przedmiotem ogólnego zainteresowania. Uważał, 
że integralną częścią wolności wypowiedzi jest poszukiwanie prawdy historycznej. Nie do 
niego należy to rozstrzyganie  zasadniczych kwestii historycznych będących częścią toczącej 
się debaty historyków, która formuje opinię na temat zaistniałych wydarzeń i ich interpretacji. 
Uznał więc, że publikacja ta zasługiwała na wysoki poziom ochrony zagwarantowany dla 
dyskursu politycznego oraz prasy, ze względu na jej funkcje. Względy te były jednak w 
wyroku Sądu Najwyższego nieobecne.   

W związku z kwestią, w jakim stopniu dana osoba była znana i jaki był przedmiot publikacji, 
Trybunał uznał, że w społeczeństwie demokratycznym integralność moralna osób 
sprawujących wysokie urzędy jest kwestią podlegającą publicznej kontroli. Osoby takie, 
wybrane w sposób demokratyczny, muszą zgodzić się na to, że ich publiczne i polityczne 
zachowania będą otwarte na ustawiczną kontrolę publiczną. K. został wybrany przez 
parlament na jedno z najwyższych stanowisk w sądownictwie. Sądy krajowe ustaliły, że w 
okresie, kiedy doszło do zarzuconych wypowiedzi był on osobą publiczną jako sędzia 
Trybunału Konstytucyjnego. Publikacja nie odnosiła się do jego życia prywatnego, ale jego 
zachowań w życiu publicznym w przeszłości, a więc kwestii, która w ocenie Trybunału w 
pewnym stopniu wiązała się z jego funkcją w latach 2007-2008. K. nie ukrywał swojej roli w 
przeszłości w partii komunistycznej. Trybunał uważał, że jako osoba publicznie aktywna i  
sprawująca funkcję urzędową musiał wykazać wyższy stopnień tolerancji na krytykę.  

Jeśli chodzi o jego wcześniejsze zachowania, Trybunał zauważył, że w 1983r. był on 
pochodzącym z wyboru zastępcą sekretarza partii na uniwersytecie. Trybunał nie mógł 
pominąć faktu, że zbyt daleko idąca krytyka wobec niego odnosiła się do jego aktywnego 
udziału w organizacji uznanej za wiodącą siłę w państwie totalitarnym  -  Węgierskiej 
Republice Ludowej.  

W kwestii metody uzyskania informacji oraz ich wiarygodności Trybunał stwierdził, że 
Ungváry, zawodowy historyk, opierał się na badaniach archiwalnych i mógł powoływać się na 
określone niekwestionowane fakty związane z działalnością organów bezpieczeństwa 
państwa. W szczególności na to, że K. miał wyznaczone zadania w partii komunistycznej i 
podjął działania przeciwko ruchowi Dialógus np. usuwając jego plakat.  

Jeśli chodzi o treść, formę i skutki publikacji, Trybunał zauważył, że zarzucony artykuł został 
napisany dla tygodnika literackiego. Przedstawiał pogląd naukowy dyskutowany wśród 
historyków, chociaż przy użyciu zbyt daleko idącego języka, ale bez żadnej pogoni za 
sensacją. K. miał możliwość skomentowania zarzutów w następnym wydaniu czasopisma; 
ponadto znalazło się w nim sprostowanie. Nie został oskarżony o działanie stanowiące 
przestępstwo, nic też nie wskazywało, aby opublikowane treści miały jakieś negatywne 
konsekwencje dla jego działalności zawodowej.  

W kwestii surowości wymierzonej kary Trybunał zaznaczył, że skarżący został ukarany przy 
pomocy środków cywilnych a nie karnych.  Musiał jednak zapłacić znaczną kwotę tytułem 
odszkodowania oraz pokryć koszty sądowe. Ponadto, zastosowany środek mógł wywołać 
efekt zniechęcający w dziedzinie, która miała wpływ na wiarygodność Ungváryego jako 
historyka. Trybunał podkreślił, że sąd krajowy już wcześniej zarządził sprostowanie 
wypowiedzi o faktach. Kary później zastosowane nie były wyraźnie konieczne, aby zapewnić 
K. odpowiednio skuteczny środek prawny – który niezależnie od tego nie domagał się we 
właściwej formie publikacji przeprosin na koszt sprawcy.  



6	
   UNGVÁRY	
  I	
  IRODALOM	
  KFT.	
  PRZECIWKO	
  WĘGROM	
  (WYROK	
  –	
  3	
  GRUDNIA	
  2013R.,	
  
IZBA	
  (SEKCJA	
  II),	
  SKARGA	
  NR	
  64520/10)	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

Z tych względów Trybunał uważał, że sądy krajowe, pomijając te elementy, nie zbadały w 
sposób przekonujący, czy była zachowana właściwa równowaga między dobrami osobistymi 
osoby publicznej i prawem do wolności wypowiedzi historyka – które bezpośrednio służy 
ogólnemu interesowi przez posuwanie do przodu debaty w kwestii wzbudzającej wielkie 
publiczne zainteresowanie. Nie można było uznać ich racji za wystarczające i istotne 
usprawiedliwienie ingerencji w prawo historyka do wolności wypowiedzi. Władze krajowe nie 
zachowały więc właściwej równowagi między wchodzącymi w grę prawami i związanymi z 
nimi interesami. Trybunał dodał, że stwierdzenie braku właściwej równowagi w żaden sposób 
nie wyrządziło szkody dobrom osobistym  K., które zostały narażone na szwank 
niewłaściwymi wypowiedziami historyka. Zarzucona ingerencja w stosunku do historyka nie 
była konieczna w demokratycznym społeczeństwie w rozumieniu art.10 ust.2 Konwencji 
(stosunkiem głosów cztery do trzech). 

Trybunał odnotował, że ustalenia dotyczące braku właściwej równowagi między prawami 
wchodzącymi w grę odnosiły się również do wydawcy. Trybunał również zauważył, że 
wydawca w następnym numerze  „Élet és Irodalom” opublikował stanowisko K. na temat 
wypowiedzi Ungváryego. Tak więc umożliwił czytelnikom sformowanie  własnej opinii przez 
publikację  wchodzącego w grę artykułu  oraz oświadczenia K. 

Wydawca opublikował artykuł na temat kwestii uznanych za takie, w których wchodził w grę 
interes publiczny. Trybunał uznał, że był on w pewnym stopniu oparty na zarzutach 
odnoszących się do faktów, a więc takich, które ze swojej istoty wymagały udowodnienia. 
Musiał więc zbadać, czy czasopismo mogło rozsądnie uważać artykuł znanego historyka za 
wiarygodny oraz czy istniały szczególne względy pozwalające zwolnić je z obowiązku 
weryfikacji podstawy faktycznej rzekomo zniesławiających informacji.   

Wydawcy ze zrozumiałych powodów kierują się względami zysku, a przesądzenie ich  
odpowiedzialności za publikacje często prowadzi do majątkowej ingerencji w proces 
wydawniczy. Umożliwienie prasie pełnienia jej funkcji ʻobserwatoraʼ wymaga, aby standard 
odpowiedzialności wydawców za publikacje nie zachęcał do cenzurowania przez nich 
publikacji. Przy ustalaniu właściwego standardu ostrożności znaczenie ma wzgląd na 
związany z kwestią odpowiedzialności efekt zniechęcający.  

W ocenie Trybunału z dużym prawdopodobieństwem można było uznać, iż ze względu na 
ograniczony dostęp do archiwów organów bezpieczeństwa państwa czasopismo nie miało 
możliwości weryfikacji informacji będących podstawą faktyczną zarzutów. Niezależnie od 
tego, korzystanie ze źródeł archiwalnych wymagało jak się wydaje, specjalnej wiedzy 
zawodowej.  Sytuacja ta wymagała rozważenia z punktu tak, jak jawiła się wydawcy w owym 
czasie, a nie z uwzględnieniem informacji uzyskanych w późniejszym postępowaniu 
krajowym. Trybunał był przekonany, że wydawca nie miał powodu do kwestionowania  
ścisłości artykułu napisanego przez historyka wyspecjalizowanego w sprawach dotyczących 
organów bezpieczeństwa państwa.  

Tak więc Trybunał uważał, że wydawca działał zgodnie z zasadami rządzącymi etyką 
dziennikarską. Ponadto, nic nie wskazywało na jego złą wiarę, aby poniżyć K. Z tych 
względów doszło do naruszenia art.10 Konwencji również w stosunku do niego 
(jednogłośnie).  

Trybunał nie zasądził żadnego zadośćuczynienia za krzywdę moralną na rzecz historyka  
uznając, że stwierdzenie naruszenia Konwencji powinno być dla niego wystarczającą 



UNGVÁRY	
  I	
  IRODALOM	
  KFT.	
  PRZECIWKO	
  WĘGROM	
  (WYROK	
  –	
  3	
  GRUDNIA	
  2013R.,	
  IZBA	
  
(SEKCJA	
  II),	
  SKARGA	
  NR	
  64520/10)	
  

7	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE © MAREK ANTONI NOWICKI 
	
  

satysfakcją. Węgry muszą mu jednak zapłacić 7 tys. euro jako zadośćuczynienie za szkodę 
materialną oraz zwrócić mu koszty i wydatki.  Muszą również zwrócić wydawcy wszelkie 
kwoty zapłacone przez niego w wykonaniu wyroku sądu krajowego oraz 3 tys. euro jako 
zadośćuczynienie za krzywdę moralną a także zwrócić poniesione koszty i wydatki.   

 Uwagi: 

Analiza, która może okazać się cenna dla sędziów w Polsce w sprawach dotyczących 
publikacji przez prasę materiałów związanych ze współpracą określonych osób w przeszłości 
ze służbą bezpieczeństwa.  

 


