
FRĂSILĂ	
  I	
  CIOCÎRLAN	
  PRZECIWKO	
  RUMUNII	
  (ORZECZENIE	
  –	
  10	
  MAJA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  
III),	
  SKARGA	
  NR	
  25329/03)	
  	
  

1	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE  © MAREK ANTONI NOWICKI  
	
  

Brak skutecznych działań władz pozwalających wykonać postanowienie sądu 
nakazujące umożliwienie dziennikarzom dostępu do stacji radiowej  
 

• Państwo jest ostatecznym gwarantem pluralizmu, przede wszystkim, jeśli chodzi 
o media audiowizualne, których program często dociera do bardzo szerokiego 
kręgu odbiorców. Jego rola staje się tym bardziej nieodzowna w sytuacji, w której 
niezależność prasy znajduje się pod presją ze strony polityków i podmiotów 
trzymających władzę ekonomiczną. 

 
Frăsilă i Ciocîrlan przeciwko Rumunii (orzeczenie – 10 maja 2012r., Izba (Sekcja 
III), skarga nr 25329/03)  
 
Frăsilă kierował dwiema spółkami „Radio M Plus” i „Tele M”, które dzieliły ze sobą 
działalność nadawczą radiowo - telewizyjną. W sierpniu 2002r. z powodu dwóch 
reportaży nadanych przez „Tele M” na temat wpływowego lokalnego polityka - na skutek 
presji finansowej –zmuszony był sprzedać udział w spółce telewizyjnej. Jeszcze tego 
samego dnia obie spółki zawarły porozumienie w sprawie produkcji i nadawania 
programów radiofonicznych. Przewidywało ono m.in., że „Radio M Plus” - którego 
Frăsilă był nadal dyrektorem a Ciocîrlan redaktorem - będzie nadawać ze swojej 
siedziby znajdującej się w tym samym budynku, co „Tele M”. Tymczasem w 
październiku 2002r. przedstawiciele „Tele M” odmówili im wstępu do redakcji. W grudniu 
2002r. sąd uwzględnił wniosek obu skarżących o zarządzenie środka 
zabezpieczającego i nakazał, aby „Tele M” wpuściła ich do redakcji. Postanowienie to 
zostało utrzymane w mocy w instancji odwoławczej,  ale wszelkie próby doprowadzenia 
do jego wykonania zakończyły się niepowodzeniem.  
 
W skardze do Trybunału skarżący zarzucili, że władze nie udzieliły skutecznej pomocy w 
doprowadzeniu do wykonania prawomocnego postanowienia sądu, co uniemożliwiło im 
kontynuowanie pracy jako dziennikarze i w rezultacie było zamachem na wolność 
wypowiedzi (art.10 Konwencji).  
 
Trybunał potwierdził ważne znaczenie wolności wypowiedzi będącej jednym z warunków 
dobrego funkcjonowania demokracji. Rzeczywiste i skuteczne korzystanie z tej wolności 
nie zależy jedynie od powstrzymania się przez państwo od wszelkiej ingerencji, ale 
może od niego wymagać działań ochronnych również w stosunkach między 
jednostkami.  
 
W celu ustalenia, czy istniał obowiązek pozytywny państwa, należy uwzględnić 
konieczność  – i dotyczy to całej Konwencji – zachowania właściwej równowagi między 
interesem ogólnym i interesami jednostek. Zakres tego obowiązku uzależniony jest 
nieuchronnie od sytuacji w państwach Konwencji oraz ich wyborów dotyczących 
priorytetów i środków. Obowiązku tego nie można tym bardziej interpretować w sposób 
oznaczający obciążenie władz ciężarem nie do udźwignięcia lub nadmiernym. Trybunał 



2	
   FRĂSILĂ	
  I	
  CIOCÎRLAN	
  PRZECIWKO	
  RUMUNII	
  (ORZECZENIE	
  –	
  10	
  MAJA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  
III),	
  SKARGA	
  NR	
  25329/03)	
  	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE  © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

bierze również pod uwagę naturę wypowiedzi wchodzących w grę, możliwość  
przyczynienia się przy ich pomocy do debaty publicznej, charakter i zakres nałożonych 
ograniczeń, istnienie innych sposób korzystania z tej wolności a także wagę 
konkurencyjnych praw innych osób lub społeczeństwa jako całości.  

 
W tej sprawie sąd wydał postanowienie sądu nakazujące przedstawicielom spółki „Tele 
M” umożliwienie skarżącym wstępu do redakcji „Radio M Plus”. Mimo wszczęcia 
postępowania egzekucyjnego i podjęcia czynności przez komornika nie zostało ono 
wykonane.   

 
Rząd uważał, że zarzuty skarżących należało przeanalizować z punktu widzenia 
ewentualnej ingerencji państwa w prawa skarżących, ci z kolei zarzucili niewypełnienie 
przez państwo pozytywnego obowiązku na podstawie art.10. Trybunał podkreślił, że 
władze nie ponosiły w tym wypadku żadnej bezpośredniej odpowiedzialności za 
ograniczenie wolności wypowiedzi będące przedmiotem skargi. Żadna 
odpowiedzialność państwa nie mogła wynikać z powodu tego, że spółka prywatna 
uniemożliwiała skarżącym dostęp do redakcji radiowej. Należało jednak ustalić, czy w 
tych okolicznościach państwo wypełniło swój pozytywny obowiązek ochrony przed 
ingerencją ze strony innych osób - w tym wypadku przedstawicieli spółki „Tele M” – w 
korzystanie przez skarżących z praw na podstawie art.10 Konwencji.  

 
Trybunał musiał najpierw ustalić, czy w danych okolicznościach państwo miało taki 
obowiązek.   
W związku z tym przypomniał swoje orzecznictwo na tle art.6 Konwencji gwarantującego 
każdemu dostęp do wymiaru sprawiedliwości, którego częścią jest prawo do tego, aby 
ostateczne orzeczenia sądowe były wykonywane. W tej sprawie pojawiła się kwestia, 
czy poza interesem  strony w tym, aby doprowadzić do wykonania korzystnego dla niej 
orzeczenia  oraz interesu ogólnego w prawidłowym funkcjonowaniu wymiaru 
sprawiedliwości można dodać interes skarżących do poszanowania prawa do wolności 
wypowiedzi przez wykonanie wydanego na ich korzyść prawomocnego orzeczenia 
sądu.  

 
Rząd nie kwestionował, że starając się o dostęp do redakcji i wyposażenia stacji 
radiowej „Radio M Plus” skarżący dążyli do kontynuowania pracy jako dziennikarze 
radiowi, co bez wątpienia stanowiło istotny element prawa do wolności wypowiedzi. 
Trybunał podkreślił, że nie może wypowiadać się na temat legalności działalności 
lokalnej stacji radiowej. Zgodził się z twierdzeniem, że w okresie 2002 – 2004 nie 
prowadziła ona żadnej działalności nadawczej, ale nie odebrano jej licencji, chociaż było 
to prawnie możliwe, jeśli jej posiadacz nie nadawał programu z powodów technicznych 
przez okres nie krótszy niż 45 dni lub z każdego innego powodu przez okres nie krótszy 
niż 96 godzin.   

 



FRĂSILĂ	
  I	
  CIOCÎRLAN	
  PRZECIWKO	
  RUMUNII	
  (ORZECZENIE	
  –	
  10	
  MAJA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  
III),	
  SKARGA	
  NR	
  25329/03)	
  	
  

3	
  

	
  

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE  © MAREK ANTONI NOWICKI  
	
  

Sprawa ta nie dotyczyła braku możliwości przekazywania innym określonych informacji 
lub idei, ale sposobu wykonywania zawodu odgrywającego – w ocenie Trybunału - 
istotną rolę w społeczeństwie demokratycznym. Wchodził więc w grę ważny element 
wolności wypowiedzi skarżących - sposób korzystania z niej. 

  
W tym przypadku nie chodziło o zwykłą zdolność do korzystania z tego prawa. Skarżący 
dysponowali bowiem w rzeczywistości środkami technicznymi pozwalającymi na 
przekazywanie programów radiowych. Z akt wynikało, iż na przestrzeni lat 2002 i 2003 
mogli oni opublikować kilka artykułów w prasie krajowej i lokalnej. Nie można jednak 
było uznać tego za korzystanie przez nich ze swobody wyboru sposobu wypowiedzi. 
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału, poza treścią wyrażanych idei i informacji art.10 
Konwencji chroni również sposób jej wyrażania. Trybunał ani sądy krajowe nie mogą 
zastępować prasy w ocenie najodpowiedniejszej techniki informowania, z jakiej powinni 
korzystać dziennikarze. Należało również wziąć pod uwagę potencjalny wpływ kanału 
przekazu. Ma on pewne znaczenie dla wolności wypowiedzi ze względu na to, że wpływ 
mediów audiowizualnych jest często znacznie szybszy i silniejszy niż prasy drukowanej. 
W rezultacie Trybunał tym bardziej nie mógł zaakceptować argumentu rządu, który 
twierdził, że skarżący mogli w inny sposób manifestować swoją wolność wypowiedzi.  

 
Trybunał przypomniał m.in., że państwo jest ostatecznym gwarantem pluralizmu, przede 
wszystkim, jeśli chodzi o media audiowizualne, których program często dociera do 
bardzo szerokiego kręgu odbiorców. Jego rola staje się tym bardziej nieodzowna w 
sytuacji, w której niezależność prasy znajduje się pod presją ze strony polityków i 
podmiotów trzymających władzę ekonomiczną. Szczególne znaczenie w tej sprawie miał 
więc kontekst wolności prasy w Rumunii w owym czasie. Według raportów wielu 
organizacji krajowych i międzynarodowych sytuacja prasy w Rumunii w okresie 2002-
2004  była niezadawalająca. Wynikało z nich m.in., że prasa lokalna była pod 
bezpośrednią lub pośrednią kontrolą elity politycznej i ekonomicznej regionu. Frăsilă 
potwierdził, iż wywierano na niego presję polityczną i ekonomiczną, pod której wpływem 
był zmuszony sprzedać udział w spółce telewizyjnej. W tych warunkach duże znaczenie 
miały działania wymagane od państwa ze względu na jego rolę gwaranta pluralizmu i 
niezależności prasy.  
 
W rezultacie w tej sprawie władze miały obowiązek takich działań, które mogłyby pomóc 
skarżącym doprowadzić do wykonania prawomocnego i podlegającego egzekucji 
postanowienia sądu z 6 grudnia 2002r.  Odmówiono im jednak dostępu do redakcji stacji 
radiowej. Zwrócono jedynie sprzęt.  

 
Trybunał przypomniał, że wykonywanie władzy państwowej mające wpływ na prawa i 
wolności zagwarantowane w Konwencji rodzi odpowiedzialność państwa niezależnie od 
formy , w jakiej się ono odbywa. Decyzja państwa o przekazaniu określonemu 
podmiotowi niektórych swoich uprawnień nie może ograniczać jego odpowiedzialności 
wyłącznie do spraw,  które zdecydowało się ono zachować dla siebie. Tak więc 



4	
   FRĂSILĂ	
  I	
  CIOCÎRLAN	
  PRZECIWKO	
  RUMUNII	
  (ORZECZENIE	
  –	
  10	
  MAJA	
  2012R.,	
  IZBA	
  (SEKCJA	
  
III),	
  SKARGA	
  NR	
  25329/03)	
  	
  

	
  

 PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE  © MAREK ANTONI NOWICKI	
  
	
  

państwo, jako depozytariusz władzy publicznej miało obowiązek działać z odpowiednią 
pilnością i pomóc skarżącym w doprowadzeniu do wykonania wydanego na ich korzyść 
wyroku, w szczególności w drodze czynności komorników.  

 
Skarżący domagali się w trybie pilnym egzekucji postanowienia z 6 grudnia 2002r. 
Komornik dwukrotnie udał się z nimi do siedziby stacji radiowej, ale tylko on został 
wpuszczony do studiów wyposażonych w specjalistyczne wyposażenie. Komornik nie 
wystąpił jednak o obecność i pomoc policji, chociaż było to potrzebne ze względu na to, 
że dłużnicy odmawiali współpracy. Nie podjął żadnych innych kroków, aby doprowadzić 
do egzekucji. Ze względu na znaczenie tej sprawy dla skarżących, którzy usiłowali 
odzyskać możliwość pracy jako dziennikarze radiowi oraz na fakt, że wchodziło w grę 
postanowienie wydane w trybie zarządzenia zabezpieczającego, egzekucja wymagała 
pilnych działań.   
 
Trybunał przeanalizował argumenty rządu dotyczące środków prawnych, z których 
skarżący, jego zdaniem, mogli skorzystać, aby doprowadzić do egzekucji. Uznał, że 
żadnego z nich nie można było uznać za umożliwiający bezpośrednią naprawę 
zarzuconego naruszenia, podobnie, jak innych, z których skarżący próbowali skorzystać. 
Zdaniem Trybunału podjęli oni wystarczające działania, aby doprowadzić do wykonania 
postanowienia. Główny instrument sądowy udostępniony skarżącym, a więc system 
komorniczy okazał się nieodpowiedni i nieskuteczny.  Z powodu niepodjęcia 
skutecznych i koniecznych środków pomocy skarżącym w wykonaniu prawomocnego i 
wykonalnego postanowienia sądu władze pozbawiły art.10 Konwencji wszelkiego 
praktycznego znaczenia i podważyły możliwość wykonywania przez skarżących zawodu 
dziennikarza radiowego. W rezultacie nastąpiło naruszenie tego artykułu (jednogłośnie). 

 
Rumunia musi zapłacić skarżącym łącznie 18 tys. euro zadośćuczynienia za wszystkie 
poniesione szkody oraz pierwszemu z nich 5,5 tys. euro jako zwrot kosztów i wydatków.  
 
Uwagi: 
 
W rozmaitych sytuacjach państwo musi aktywnie działać, aby umożliwić rzeczywiste 
korzystanie z wolności wypowiedzi, zwłaszcza przez dziennikarzy i ogólnie media, ze 
względu na ich rolę w demokracji.  Czasami może to oznaczać zaangażowanie w 
egzekucję wyroku sądowego.  


