
Görmüş i inni przeciwko Turcji (wyrok – 19 stycznia 2016 r., Izba (Sekcja II), 
skarga nr  49085/07) 

1 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Środki podjęte przez władze w celu ustalenia źródła artykułu prasowego 
przygotowanego na podstawie tajnych dokumentów  
 
Görmüş i inni przeciwko Turcji (wyrok – 19 stycznia 2016 r., Izba (Sekcja II), skarga nr  
49085/07) 
 
W owym czasie Ahmet Alper Görmüş był dyrektorem wydawniczym tygodnika “Nokta”, 
Mehmet Ferda Balancar Balancar i Ahmet Haşim Akman byli redaktorami naczelnymi a Ahmet 
Şık, Nevzat Çiçek i Banu Uzpeder - dziennikarzami śledczymi. 
 
W kwietniu 2007 r. “Nokta” opublikował artykuł oparty na dokumentach uznanych za “tajne” 
przez Szefa Sztabu Sił Zbrojnych. Artykuł dotyczył wprowadzenia systemu klasyfikacji spółek 
wydawniczych i dziennikarzy zależnie od tego, czy “sprzyjali” czy “nie sprzyjali” siłom zbrojnym, 
w rezultacie czego konkretni dziennikarze mogli być wykluczeni z rozmaitych aktywności 
organizowanych przez armię. W rezultacie skargi Szefa Sztabu Sił Zbrojnych Sąd Wojsk 
Powietrznych zarządził przeszukanie wszystkich pomieszczeń tygodnika, udostępnienie kopii 
elektronicznych i papierowych akt przechowywanych w znajdujących się tam komputerach 
prywatnych i zawodowych, archiwach i na rozmaitych nośnikach. Na początku przeszukania 
Ahmet Görmüş przekazał policjantom żądane dokumenty. Mimo to zostały skopiowane 
wszystkie dane przechowywane na 46 komputerach tygodnika.  
 
W tym czasie prawnicy działający na rzecz tygodnika “Nokta” i samego Görmüşa odwołali się 
od zarządzenia o przeszukaniu, zarzucając w szczególności naruszenie prawa do ochrony 
źródeł dziennikarskich. Sąd Wojsk Powietrznych oddalił je, twierdząc, że miały wyłącznie 
służyć wyjaśnieniu okoliczności ujawnienia dokumentu uznanego za tajny i ustaleniu osoby 
odpowiedzialnej za przeciek. Sąd podkreślił również, że zgodnie z kodeksem karnym 
przestępstwem było pozyskiwanie, posługiwanie się, posiadanie lub publikacja informacji, 
których ujawnienie było zakazane ze względu na ochronę bezpieczeństwa państwa a 
dziennikarze nie byli zwolnieni ze związanej z tym odpowiedzialności karnej. 
 
W skardze do Trybunału, z powołaniem się na art.10 Konwencji, skarżący zarzucili, że środki 
podjęte przez władze, zwłaszcza przeszukanie pomieszczeń zawodowych i zajęcie 
dokumentów, miały doprowadzić do identyfikacji ich źródeł informacji z naruszeniem w ten 
sposób prawa do wolności wypowiedzi, zwłaszcza prawa dziennikarzy do przekazywania 
informacji.  
 
Nie było wątpliwości, że doszło w tym przypadku do ingerencji, która była przewidziana przez 
prawo. Rząd nie przekonał Trybunału, że podjęte środki miały chronić bezpieczeństwo 
narodowe. Zgodził się natomiast, że wojsko było uprawnione do starań o zapobieżenie 
ujawnieniu informacji tajnych.  
 
Przy ocenie konieczności w społeczeństwie demokratycznym Trybunał stwierdził, że w tej 
sprawie wchodziły w grę trzy dziedziny związane z wolnością wypowiedzi: ochrona źródeł 
dziennikarskich, upublicznienie informacji tajnych i ochrona funkcjonariuszy sygnalistów.   
Trybunał przypomniał, że prasa odgrywa istotną rolę w społeczeństwie demokratycznym i 
chociaż nie może przekroczyć pewnych granic ze względu  zwłaszcza na ochronę dobrego 
imienia i praw innych osób oraz konieczność zapobieżenia ujawnieniu informacji tajnych, musi 
jednak przekazywać, z poszanowaniem swoich obowiązków  i odpowiedzialności, informacje 
i idee we wszystkich kwestiach interesu ogólnego. 
  
W kwietniu 2007 r.  tygodnik „Nokta” opublikował artykuł przygotowany na podstawie 
dokumentów uznanych za « tajne»  przez Sztab Generalny Sił Zbrojnych, z których wynikało 
istnienie m.in. systemu oceny redaktorów prasy i dziennikarzy, przyjętego, aby pozbawić 
niektórych z nich zaproszeń i uniemożliwić działania dziennikarzom uznanym za « oponentów» 



2 Görmüş i inni przeciwko Turcji (wyrok – 19 stycznia 2016 r., Izba (Sekcja II), 
skarga nr  49085/07) 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

armii. W ślad za wnioskiem Sztabu Generalnego o wszczęcie śledztwa, sąd zarządził 
przeszukanie w pomieszczeniach tygodnika w celu zajęcia dokumentów. Zarządzenie zostało 
wręczone redaktorowi wydawniczemu. Według władz sądowych dokumenty te miały pomóc w 
ustaleniu oficera lub funkcjonariusza sygnalisty w Sztabie Generalnym. Sąd zarządził równiez 
przejęcie wszelkich materiałów informatycznych znajdujących się w siedzibie tygodnika. Wraz 
z dokumentami  odebranymi na początku przeszukania funkcjonariusze zabrali do dyspozycji 
prokurator również pliki przechowywane we wszystkich 46 komputerach znajdujących się w 
siedzibie tygodnika  i skopiowane na dyskach zewnętrznych. 
  
W celu ustalenia, czy sporny środek zachowywał właściwą równowagę między z jednej strony 
wolnością wypowiedzi i wolnością prasy – co obejmuje ochronę źródeł dziennikarskich i 
funkcjonariuszy sygnalistów – a z drugiej strony ochroną tajnych danych organów 
państwowych, Trybunał bierze pod uwagę następujące aspekty: interesy wchodzące w grę, 
kontrolę sprawowaną przez sądy, zachowanie skarżących i proporcjonalność zarzuconych 
środków.  
 
W związku z interesem ogółu w rozpowszechnianiu informacji i ochronie źródeł Trybunał zajął 
się kilkoma kwestiami. Pierwszą z nich był udział w debacie publicznej w sprawach interesu 
ogólnego. 
  
Dokumenty ujawnione przez tygodnik zawierały oceny przez Sztab Generalny Sił Zbrojnych 
akredytowanych organów prasowych, dziennikarzy wskazanych z nazwiska i polityk 
redakcyjnych rozmaitych gazet. Siły zbrojne nie zaprzeczyły istnieniu listy artykułów 
prasowych dołączonych do analizy mediów sprzyjających (plus) i nie sprzyjających (minus), 
mającej pomóc w wyborze dziennikarzy, którzy byliby zapraszani do udziału w wydarzeniach 
organizowanych przez Sztab Generalny lub autoryzowanych do pisania o nich.  
 
Sporny artykuł został opublikowany w kontekście debat publicznych na temat szeroko 
opisywany w prasie i dzielący opinię publiczną w Turcji, a więc zaangażowania sił zbrojnych 
w ogólną politykę państwa. Śledztwa wszczęte przez prokuraturę w 2007 r. przeciwko 
konkretnym  oficerom sił zbrojnych  i osobistościom publicznym podejrzanym m.in. o 
manipulowanie prasą i podżeganie do manifestacji protestacyjnych przeciwko rządowi w 
ramach planu działania „Sarıkız”, wskazywały na znaczenie debaty w tej materii.  
 
W związku z kwestią, czy artykuł i ujawnione informacje mogły przyczynić się do tej debaty, 
Trybunał zauważył, że główne organizacje zawodowe reprezentujące media protestowały 
przeciwko  selekcji redaktorów prasowych i dziennikarzy dokonanej przez Sztab Generalny Sił 
Zbrojnych, uznając ją za arbitralną i szkodliwą dla wolności wypowiedzi i wolności prasy. 
Można więc było bez trudu uznać, że treść plików, na których dziennikarze zostali 
sklasyfikowani w zależności od ich tendencji politycznej oraz ich użycie w celu wykluczenia 
niektórych z możliwości przekazywania informacji w kwestiach interesu ogólnego wiązało się 
z prawem ogółu do otrzymywania informacji stanowiącym jedno z głównych praw 
przewidzianych w art. 10 Konwencji. W ocenie Trybunału, wyrażone punkty widzenia i ton 
dokumentów ujawnionych w spornym artykule mogły niewątpliwie przyczynić się do debaty 
publicznej na temat politycznego zaangażowania sił zbrojnych. 
  
Fakty tej sprawy wskazywały, iż w celu identyfikacji funkcjonariuszy, którzy udostępnili 
skarżącym whodzące w grę tajne informacje, przeprowadzono przeszukania i zajęcia, 
zaskakując dziennikarzy w ich miejscu pracy i docierając do wszystkich przechowywanych 
dokumentów. Wchodził więc w grę akt poważniejszy niż tylko wezwanie do ujawnienia źródła 
informacji.  
 
Pierwszy ze skarżących, dyrektor wydawniczy tygodnika, przekazał śledczym, po ich 
przybyciu na miejsce, żądane dokumenty. Przekazanie ich nie zapobiegło skopiowaniu przez 



Görmüş i inni przeciwko Turcji (wyrok – 19 stycznia 2016 r., Izba (Sekcja II), 
skarga nr  49085/07) 

3 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

władze na zewnętrzne dyski, w ciągu około 65 godzin, zawartości informatycznej 46 
komputerów, na jakich pracowali dziennikarze. Ingrencja wyszła więc poza początkowe 
żądanie prokuratora wojskowego  sformułowane telefonicznie 6 kwietnia 2007 r., a więc 
przekazania całości akt otrzymanych od funkonariusza sygnalizatora. Trybunał uważał, że ten 
rodzaj interwencji odstraszał wszystkie potencjalne źródła od pomocy prasie w informowaniu 
ogółu o kwestiach dotyczących sił zbrojnych, nawet jeśli leżały w interesie ogólnym.  
 
W związku z kwestią ochrony funkcjonariuszy sygnalizatorów Trybunał stwierdził, że wbrew 
twierdzeniu Sądu Dowództwa Sił  Powietrznych z postanowień wydanych przez sądy 
wojskowe z 10 kwietnia i 24 kwietnia 2007r. wynikało, że śledztwo miało doprowadzić do 
identyfikacji osób ze Sztanu Generalnego odpowiedzialnych za przeciek i ich zatrzymanie. 
Uważał, że skarżący chronili nie tylko swoje źródła informacji ale również funkcjonariuszy 
sygnalizatorów.  
 
Obowiązki i odpowiedzialność dziennikarzy korzystających z prawa do wolności wypowiedzi 
mogą obejmować obowiązek wstrzymania się z publikacją wiadomości przekazanych im przez 
funkcjonariuszy sygnalizatorów do czasu wykorzystania przez nich istniejących wewnętrznych 
procedur administracyjnych i podzielenia się swoimi obawami z przełożonymi. W tej sprawie 
jednak, po stwierdzeniu, że zawartość ujawnionych dokumentów była tego rodzaju, że mogła 
przyczynić się do debaty publicznej, Trybunał zwrócił uwagę, że prawo w Turcji nie zawierało 
żadnego przepisu dotyczącego ujawniania przez członków sił zbrojnych czynów potencjalnie 
bezprawnych popełnionych w miejscu pracy. Rząd nie przedstawił niczego, co wskazywaloby, 
że istniały w nich środki prawne umożliwiające kwestionowanie podobnej praktyki.  Nie można 
było więc zarzucić skarżącym publikacji przekazanych informacji bez oczekiwania na 
podzielenie się obawami przez ich źródła lub sygnalistów w drodze hierarchicznej. 
  
Przy analizie interesów chronionych przez władze Trybunał zajął się w pierwszej kolejności 
kwestią tajności spraw wojskowych.  
 
Trybunał był gotów zgodzić się, że tajny charakter informacji dotyczących organizacji i 
wenętrznego funkcjonowania sił zbrojnych był a priori usprawiedliwiony. Podobna tajemnica 
nie może być jednak chroniona za wszelką cenę. Trybunał odwołał się w tej kwestii do zasady, 
że Konwencja chroni prawa nie teoretyczne lub iluzoryczne ale konkretne i praktyczne. Zasada 
ta powinna być również stosowana przy ocenie ingerencji w korzystanie z prawa. Wynika z 
niej, że można było uznać argumenty rządu za uprawnione, jeśli opierały się na konkretnych i 
praktycznych motywach wymienionych w ust. 2 art. 10 Konwencji. Jako wyjątki od korzystania 
z prawa do wolności wypowiedzi wymagają one uważnego i skrupulatnego zbadania przez 
Trybunał, który uważał, że zadanie mediów informowania i kontroli rozciąga się również na 
działania sił zbrojnych. W rezultacie nie da się zaakceptować całkowitego wykluczenia z 
debaty publicznej kwestii, które się do nich odnoszą. W rezultacie należało ocenić, czy 
ujawnienie dokumentów i publikacja na ich podstawie spornego artykułu mogły wyrządzić 
„znaczną szkodę” interesom  państwa.  
 
W tym przypadku akta nie zawierały racji, które przemawiały za uznaniem dokumentów 
wymienionych w artykule wchodzącym w grę za tajne. Rząd ograniczył się do podkreślenia, 
że władze wojskowe nadały im taki status, nie przedstawiły jednak Trybunałowi materiałów 
istotnych i przekonujących mogących usprawiedliwić taką kwalifikację.  
 
Rząd nie zdołał wykazać, że ujawnienie dokumentów sztabu generalnego rzeczywiście 
negatywnie wpłynęło na wizerunek relacji władz wojskowych z mediami i opinią publiczną. 
Uważał, że treść artykułu wchodzącego w grę, ujawniająca praktykę administracji 
ograniczającą przekaz informacji przeznaczonych dla opinii publicznej, była bardzo istotna w 
debacie o dyskryminacji mediów przez organy państwa. Znacznej szkody dla interesów 
państwa nie mógł wyrządzić styl ani moment publikacji spornego artykułu. 



4 Görmüş i inni przeciwko Turcji (wyrok – 19 stycznia 2016 r., Izba (Sekcja II), 
skarga nr  49085/07) 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

W interesie ogólnym leży zachowanie zaufania obywateli do poszanowania zasady równego 
traktowania mediów przez władze państwa, w tym jego siły zbrojne. Równocześnie obywatel 
jest zainteresowany otrzymywaniem wyjaśnień, jeśli przedmiotem zarzutu wobec instytucji 
publicznej są jej sporne praktyki uderzające w wolność prasy. Trybunał uważał, że interes 
ogólny w ujawnieniu informacji opisujących takie praktyki sił zbrojnych w dziedzinie wolności 
otrzymywania informacji jest tak ważny w społeczeństwie demokratycznym, że przeważał nad 
interesem zachowania zaufania społeczeństwa do tej instytucji. Przypomniał w związku z tym, 
że swobodna debata o problemach interesu publicznego ma w państwie demokratycznym 
istotne znaczenie i  należy starać się nie zniechęcać obywateli do  wypowiadania się na temat 
takich problemów.  
 
Trybunał nie może zastępować państw Konwencji w definiowaniu swoich interesów 
narodowych, a więc dziedzinie należącej tradycyjnie do twardego jądra suwerenności 
państwowej. Może jednak okazać się, że przy badaniu ingerencji w korzystanie z  praw 
zagwarantowanych w art.10 pojawi się potrzeba zwrócenia uwagi na kwestie odnoszące się 
do rzetelności procedury. W tej sprawie Trybunał musiał więc rozstrzygnąć, czy czysto 
formalne stosowanie pojęcia «tajność” zawartego w art. 336 k.k. odnoszącego  się do 
przestępstwa ujawnienia informacji tajnych, było zgodne z wymaganiami Konwencji. Innymi 
słowy, należało zbadać, czy przy rozważaniu interesów wchodzących w grę sędzia mógł 
uwzględnić treść tajnych dokumentów. Jeśli nie, oznaczałoby to przeszkodę w kontroli 
zasadności ingerencji w korzystanie z praw chronionych przez art.10 Konwencji.  
 
Sądy wojskowe nie zweryfikowały podstaw, na jakich zostały uznane za tajne dokumenty 
przygotowane przez Wydział Relacji Publicznych Sztabu Generalnego. Tym bardziej sądy te 
nie zajęły się kwestią, czy interes w zachowaniu tajności dokumentów przeważał nad 
interesem społeczeństwa w znajomości sposobu traktowania mediów przez służby relacji 
publicznych Sztabu Generalnego. Sądy te, uznając za potwierdzoną konieczność objęcia tych 
dokumentów tajemnicą państwową, skoncentrowały się bardziej na odpowiedzialności karnej 
funkcjonariuszy sygnalistów niż skarżących dziennikarzy, którzy odmówili ich zwrotu z 
powołaniem się na ochronę swoich źródeł informacji. Trybunał musiał więc zbadać - w ramach 
ochrony sygnalistów - czy funkcjonariusze wchodzący w grę mieli do dyspozycji procedury lub 
specjalne wewnętrzne  środki administracyjne   umożliwiające im podzielenie się obawami z 
przełożonymi oraz czy ujawnione informacje były tego rodzaju, że stanowiły wkład w debatę 
publiczną. Sądy tego nie uczyniły. 
  
W sytuacji, gdy sądy wojskowe nie dokonały oceny zasadności uznania za tajne informacji 
ujawnionych przez skarżących ani nie rozważyły rozmaitych interesów wchodzących w grę, 
Trybunał musiał uznać, że formalne podejście do pojęcia tajności dokumentów pochodzenia 
wojskowego uniemożliwiło sądom kontrolę zgodności spornej ingerencji z art.10 Konwencji.  
 
Trybunał zbadał również, czy z punktu widzenia formy autorzy artykułu przestrzegali reguł etyki 
dziennikarskiej i działali w dobrej wierze.  
 
Po pierwsze Trybunał nie stwierdził żadnych wad, jeśli chodzi o formę publikacji. Skarżący 
skoncentrowali się, nie wychodząc poza kontekst, na opracowanej przez służby wojskowe 
strategii traktowania redaktorów prasy i dziennikarzy w zależności od ich sklasyfikowania 
według kryteriów «sprzyjający » albo « niesprzyjający» siłom zbrojnym. Nie ukrywali poza tym 
przed czytelnikami innych kwestii, które nie były wobec sił zbrojnych krytyczne. Skarżący nie 
atakowali osobiście oficerów Sztabu Generalnego przez wypowiedzi zniesławiające z 
powołaniem się na niepotwierdzone fakty. Przeciwnie, przedstawiając problem, szanowali jego 
ciężar gatunkowy i znaczenie i nie uciekali się do efektów stylistycznych mogących 
wprowadzić czytelnika w błąd.  
 



Görmüş i inni przeciwko Turcji (wyrok – 19 stycznia 2016 r., Izba (Sekcja II), 
skarga nr  49085/07) 

5 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Po drugie, Trybunał nie znalazł żadnych powodów do uznania, że motywem skarżących była 
chęć wyciągnięcia korzyści osobistych z publikacji artykułu albo że działali z motywów 
osobistych przeciwko wchodzącym w grę służbom sił zbrojnych czy też mieli jakiś inny ukryty 
zamiar. Z tych względów Trybunał musiał uznać, że skarżącym chodziło wyłącznie o 
iinformowanie ogółu o problemie, w związku z którym wchodził w grę interes ogólny. 
 
Trybunał przypomniał, że przy badaniu proporcjonalnosci ingerencji ważna była również 
natura i dolegliwość zarzuconych środków. Musi on czuwać, aby nie oznaczały one formy 
cenzury mającej powstrzymać prasę przed krytyką. W kontekście debaty w kwestii interesu 
ogólnego podobne środki mogą odstraszyć dziennikarzy od udziału w dyskusji publicznej w 
kwestiach istotnych dla życia zbiorowości. W rezultacie istnieje ryzyko utrudniania mediom 
wypełniania ich zadania przekazywania informacji i kontroli. 
  
W tym przypadku Trybunał uważał, że przeszukanie w pomieszczeniach redakcji skarżących,  
przekopiowanie na zewnętrzne dyski całej zawartości komputerów dziennikarzy oraz 
pozostawienie ich do dyspozycji prokuratora było bardziej dotkliwe dla ochrony źródeł niż 
wezwanie do ujawnienia tożsamości informatorów. W rezultacie, przejęcie wszystkich bez 
wyjątku danych znajdujących się na nośnikach informatycznych umożliwiło władzom zebranie 
informacji pozostających bez związku z realizowanymi przez nie celami. 
   
W rezultacie tej interwencji istniało ryzyko nie tylko bardzo negatywnych reperkusji dla relacji 
skarżących z ich źródłami informacji, ale również odstraszenia innych dziennikarzy lub 
funkcjonariuszy sygnalistów od informowania o bezprawnych lub dyskusyjnych działaniach 
władz. Trybunał uznał, że wchodząca w grę interwencja była nieproporcjonalna do 
realizowanego celu. 
  
Z tych względów, zwłaszcza biorąc pod uwagę znaczenie wolności wypowiedzi w kwestiach 
interesu ogólnego i konieczność ochrony źródeł dziennikarskich, w tym w przypadkach, kiedy 
źródłami byli funkcjonariusze, którzy stwierdzili i zasygnalizowali zachowania lub praktyki w 
ich miejscu pracy uznane przez nich wątpliwe,  Trybunał – po rozważeniu rozmaitych innych 
interesów wchodzących w grę, a więc głównie tajności spraw wojskowych - uznał, że zamach 
na prawo do wolności wypowiedzi skarżących, w szczególności do przekazywania informacji, 
nie odpowiadał pilnej potrzebie społecznej i nie był – niezależnie od wszystkiego – 
proporcjonalny do realizowanego uprawnionego celu. W rezultacie nie był on « konieczny w 
społeczeństwie demokratycznym». Nastąpiło więc naruszenie art.10 Konwencji 
(jednogłośnie).  
 
Turcja musi zapłacić  skarżącym od 500 do 2 750 euro jako zadośćuczynienie za krzywdę 
moralną.   
 
Uwagi:  
 
Kolejne interesujące orzeczenie dotyczące granic dopuszczalnej ingerencji państwa w 
wolność prasy oraz ochrony źródeł i sygnalistów.  
 
 


