
Kurski przeciwko Polsce (wyrok – 5 lipca 2016 r., Izba (Sekcja IV), skarga nr 

26115/10) 

1 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Nakaz sądowy opublikowania przeprosin spółki – wydawcy „Gazety Wyborczej” z 
powodu wypowiedzi w programie telewizyjnym  
 
Kurski przeciwko Polsce (wyrok – 5 lipca 2016 r., Izba (Sekcja IV), skarga nr 26115/10)  
 
Jacek Kurski, w owym czasie poseł na Sejm Prawa i Sprawiedliwości, w maju 2008 r. wraz z 
innymi politykami i ekspertami wziął udział w programie telewizyjnym „Warto rozmawiać”, 
nadanym na żywo w TVP2.  Program ten był następnie dwukrotnie powtórzony w Telewizji 
Polonia.  Podczas programu Jacek Kurski wziął egzemplarz „Gazety Wyborczej” i wskazał na 
konkretne strony z artykułami krytycznymi wobec partii Prawo i Sprawiedliwość. Zarzucił, iż 
istniało porozumienie między spółką, która reklamowała się w tej gazecie i wydawcą gazety, 
który stał za atakami na tę partię we wskazanych artykułach. Oświadczył, że spółka  
„finansowała masową propagandę przeciwko Prawu i Sprawiedliwości”.  Wydawca  „Gazety 
Wyborczej” wniósł przeciwko niemu powództwo cywilne, twierdząc, że jego wypowiedzi w 
tym programie wyrządziły szkodę  dobremu imieniu i wiarygodności spółki. W czerwcu 
2007 r. Sąd Okręgowy w Warszawie uwzględnił powództwo i nakazał J. Kurskiemu 
przeprosiny na łamach „Gazety Wyborczej” oraz na antenie  TVP2 oraz zapłatę 10 tys. zł  na 
cel społeczny. Sąd zauważył, że jego wypowiedzi zawierały zarówno fakty jak i wnioski z 
nich, a oskarżenia, iż gazeta publikowała artykuły sponsorowane przez sponsora wyraźnie 
obrażały wydawcę. Wyrok został utrzymany w mocy, a Sąd Najwyższy w listopadzie 2009 r. 
oddalił kasację.  
 
W skardze do Trybunału J. Kurski zarzucił, że rzeczone wyroki sądowe naruszyły jego prawo 
do wolności wypowiedzi (art. 10 Konwencji).  

Trybunał potwierdził, że w swojej praktyce odróżniał wypowiedzi o faktach od sądów 
ocennych. Istnienie faktów można wykazać, natomiast prawdziwości ocen nie daje się 
udowodnić. Zauważył  również, że art.10 ust.2 Konwencji pozostawia niewiele miejsca na 
ograniczenia wypowiedzi politycznych lub debaty o kwestiach interesu  publicznego.   

Orzeczenia sądów tej sprawie były niewątpliwie ingerencją w prawo skarżącego do wolności 
wypowiedzi, przewidzianą przez prawo i podjętą w uprawnionym celu ochrony dobrego 
imienia lub praw innych osób  –  w  tym przypadku dobrego imienia, reputacji i wiarygodności 
spółki Agora S.A., wydawcy „Gazety Wyborczej”.  

Przy ocenie konieczności  ingerencji w społeczeństwie demokratycznym Trybunał zauważył, 
że skarżący uczestniczył w programie telewizyjnym, w którym pokazał egzemplarz „Gazety 
Wyborczej” i  - odwołując się do konkretnych artykułów -  sugerował, że gazeta ta miała ze 
spółką importującą ropę naftową - J&S S.A. pewnego rodzaju  porozumienia biznesowe oraz 
że  spółka finansowała artykuły krytyczne wobec partii Prawo i Sprawiedliwość. Sądy krajowe 
zbadały prawdziwość jego wypowiedzi i uznały, że nie udowodnił, iż dochody z reklam J&S 
S.A. miały związek z jakimkolwiek konkretnym artykułem w „Gazecie Wyborczej”. 
Wypowiedzi skarżącego zostały więc uznane za nieprawdziwe  i w rezultacie musiały zostać 
potraktowane jako złamanie prawa.  

Trybunał odnotował, że chociaż zarzuty wobec „Gazety Wyborczej” były dosyć poważne, 
zostały postawione gazecie, która przez informowanie o sprawach  publicznej troski, 
aktywnie uczestniczyła w debacie publicznej. W tym zakresie podkreślenia wymagała istotna 
funkcja  prasy w społeczeństwie demokratycznym.. Prasa nie może przekroczyć pewnych 
granic, jej obowiązkiem jest jednak przekazywanie – w sposób zgodny z jej obowiązkami i 
odpowiedzialnością – informacji i  idei we wszystkich  sprawach publicznej troski. Poza tym, 
wolność dziennikarska obejmuje możliwość pewnej przesady a nawet prowokacji. Względy 
te odgrywają szczególnie ważną rolę, biorąc pod uwagę  wpływ  mediów na współczesne 



2 Kurski przeciwko Polsce (wyrok – 5 lipca 2016 r., Izba (Sekcja IV), skarga nr 

26115/10) 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

społeczeństwo. Media  nie tylko informują, ale mogą również  - przez sposób prezentacji  
informacji – sugerować, jak je należy odbierać. W tym kontekście Trybunał uważał, że 
dziennikarze i publicyści - podobnie, jak inne osoby aktywnie zaangażowane w życie 
publiczne – muszą wykazywać większą  otwartość na krytykę wobec nich. W systemie 
demokratycznym granice dozwolonej krytyki muszą być znacznie szersze, gdy wchodzi w 
grę gazeta niż w przypadku osoby prywatnej. 

Przy ocenie konieczności ingerencji ważne było zbadanie sposobu prowadzenia tej sprawy 
przez sądy, a w szczególności, czy stosowały standardy zgodne z zasadami zapisanymi w 
art. 10 Konwencji. Sądy uznały, że wypowiedzi skarżącego w programie telewizyjnym 
obejmowały zarówno wypowiedzi o faktach jak i oceny wyciągnięte z tych faktów. Po 
zbadaniu okoliczności sprawy stwierdziły, że skarżący nie wykazał prawdziwości swoich 
twierdzeń ani wtedy, kiedy je wyrażał ani później, w trakcie postępowania cywilnego.  

Trybunał zauważył, że gdy skarżący aktywnie i publicznie komentował bieżące sprawy, jego 
wypowiedzi, były częścią toczącej się debaty o sprawach publicznie ważnych  i niewątpliwie 
rodziły problem uprawnionej publicznej troski a więc, niezależności mediów w 
społeczeństwie demokratycznym. Trybunał potwierdził przy tym, że Konwencja oferuje 
ochronę wszystkim uczestnikom  takich debat.  

W związku z argumentem rządu, że skarżący użył tonu podszytego sensacją oraz  
całkowicie negatywnego języka, Trybunał zauważył, że chociaż użył on w swoich 
wypowiedziach pewnej przesady, równocześnie nic nie wskazywało, że posłużył się językiem 
niepotrzebnie obraźliwym oraz niewłaściwym albo że wykroczył poza generalnie 
akceptowalne granice przesady. 

Trybunał nie musiał oceniać, czy skarżący opierał się na informacjach wystarczająco 
dokładnych i  spójnych. Nie musiał też wypowiadać się, czy natura i stopień jego zarzutów 
były usprawiedliwione faktami . Należało to do sądów krajowych, co do zasady lepiej 
przygotowanych do oceny okoliczności faktycznych sprawy. Przy orzekaniu w takich 
sprawach muszą one jednak przestrzegać standardów wolności wypowiedzi wynikających z 
Konwencji.  

Trybunał uważał, że skarżący wyraźnie uczestniczył w debacie publicznej na ważny temat. 
Nie mógł więc zaakceptować poglądu sądów, że należało od niego wymagać udowodnienia 
prawdziwości zarzutów. W świetle orzecznictwa Trybunału i okoliczności sprawy 
nieuzasadnione było wymaganie od niego, aby spełnił standard bardziej wymagający niż 
należytej staranności. Takie podejście sądów w rzeczywistości pozbawiło skarżącego 
ochrony na podstawie art. 10.  

Natura i dolegliwość nałożonej sankcji jest również istotna  przy ocenie proporcjonalności  
ingerencji na podstawie art. 10. W tym przypadku skarżący miał obowiązek opublikowania 
przeprosin  kosztujących  prawie 35 tys. zł  oraz wpłaty 10 tys. zł na cel społeczny. Trybunał 
uznał, że publikacja przeprosin wiązała się dla skarżącego ze znacznymi kosztami (18 razy 
średnia pensja krajowa w owym czasie). W rezultacie sankcje finansowe uznał za zbyt 
surowe. 

Z tych względów orzekł, że sądy nie ustaliły przekonująco pilnej potrzeby społecznej 
większej ochrony praw spółki “Agora S.A”., wydawcy „Gazety Wyborczej”, niż prawa 
skarżącego do wolności wypowiedzi oraz ogólnego interesu w jej promowaniu, w sytuacji, 
gdy wchodziła w grę kwestia interesu publicznego. Uzasadnienie sądów nie usprawiedliwiało 
wystarczająco ingerencji w prawo skarżącego do wolności wypowiedzi. Władze nie 



Kurski przeciwko Polsce (wyrok – 5 lipca 2016 r., Izba (Sekcja IV), skarga nr 

26115/10) 

3 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

zachowały więc właściwej równowagi wchodzących w grę interesów. W rezultacie nastąpiło 
naruszenie art. 10 Konwencji (jednogłośnie). 

Polska musi zapłacić skarżącemu 12 450 euro jako zadośćuczynienie za poniesione przez 
niego szkody materialne. Trybunał nie zasądził natomiast zadośćuczynienia za krzywdę 
moralną, uznając, że stwierdzenie naruszenia Konwencji powinno być dla niego pod tym 
względem wystarczającą satysfakcją.  

Uwagi:  

Przyczynek do dyskusji o sprawach publicznie ważnych, gdy przedmiotem krytyki jest 

opiniotwórcza gazeta. 


