
Arlewin przeciwko Szwecji (wyrok – 1 marca 2016 r. Izba (Sekcja III), skarga 

22302/10) 

1 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Zmuszenie obywatela szwedzkiego do wniesienia pozwu o zniesławienie przed sądami 

brytyjskimi w związku z transgranicznym programem telewizyjnym wyłącznie 

przeznaczonym dla widzów w Szwecji.  

 

Arlewin przeciwko Szwecji (wyrok – 1 marca 2016 r. Izba (Sekcja III), skarga 22302/10) 

 

Raja Arlewin ze Sztokholmu, biznesmen, w październiku 2006 r. usiłował wnieść prywatne 

oskarżenie i pozew o  odszkodowanie w sprawie o poważne zniesławienie przeciwko 

prezenterowi programu telewizyjnego - X. - nadanego w Szwecji. Oskarżał go  m.in. o udział 

w przestępczości zorganizowanej w sektorach mediów i reklam.  Program telewizyjny został 

przygotowany  w języku szwedzkim  i był sponsorowany przez szwedzkich reklamodawców. 

W orzeczeniu wstępnym z maja 2008 r. Sąd Rejonowy w Sztokholmie uznał, że nie jest 

właściwy do rozpatrzenia sprawy, bowiem zgodnie z przepisami obowiązującymi w Szwecji 

program nie pochodził z tego kraju, ponieważ został wysłany ze Szwecji drogą satelitarną do 

odpowiedzialnej za jego treść spółki z siedzibą w Londynie Viasat Broadcasting UK Ltd,  

która następnie dokonała retransmisji do widzów w Szwecji poprzez innego satelitę. Sąd 

Apelacyjny utrzymał w mocy to postanowienie, uznając, że Raja Arlewin nie wykazał, że 

decyzje dotyczące treści programu zostały podjęte w Szwecji oraz że z materiałów sprawy 

wynikało, że  mógł on wnieść sprawę przed sądem w Wielkiej Brytanii. Raja Arlewin odwołał 

się, zarzucając, że stanowisko sądów szwedzkich było sprzeczne z prawem wspólnotowym i 

zażądał przedstawienia kwestii interpretacji Rozporządzenia Brussels I Trybunałowi 

Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) i wydania przezeń orzeczenia w trybie 

prejudycjalnym. W jego ocenie Rozporządzenie uprawniało osobę domagającą się naprawy 

szkody nie wynikającej z umowy do wniesienia powództwa w miejscu, gdzie szkoda w 

rzeczywistości nastąpiła, a  więc w tym przypadku w Szwecji. We wrześniu 2009 r. Sąd 

Najwyższy odrzucił wniosek i odmówił przyjęcia kasacji.  

 

W skardze do Trybunału, z powołaniem się na art. 6 ust. 1, art. 8 i art. 13 Raja Arlewin 

zarzucił, że nie miał w Szwecji dostępu do sądu, który mógłby rozpatrzyć przedmiot jego 

sprawy o zniesławienie przeciwko X. Oznaczało to pozbawienie go w ten sposób 

skutecznego prawnego środka ochrony jego dobrego imienia i domniemania niewinności. 

 

Trybunał zwrócił uwagę, że domniemanie niewinności przysługuje osobie oskarżonej w 

sprawie karnej, nie wchodziło więc w grę w przypadku skarżącego.  

 

Szwecja nie posiadała regulacji prawnych umożliwiających skarżącemu pociągnięcie do 

sądowej odpowiedzialności cywilnej lub karnej za zarzucone naruszenia jego prawa do 

prywatności. Kwestia w tej sprawie dotyczyła więc tego, czy Szwecja miała obowiązek 

zapewnić  taką możliwość oraz czy fakt, że w innym państwie środek prawny tego rodzaju 

był dostępny, zwalniał Szwecję z tego obowiązku.  

 

Nie było sporu, iż art. 6 ust.1 miał w tej sprawie zastosowanie.  

 

Trybunał zauważył w pierwszej kolejności, że dyrektywa o audiowizualnych usługach 

medialnych (Dyrektywa AV)  dotyczyła jurysdykcji w sprawach odnoszących się do 

przestrzegania przez nadawców obowiązujących regulacji prawnych – przyjętych w prawie 



2 Arlewin przeciwko Szwecji (wyrok – 1 marca 2016 r. Izba (Sekcja III), skarga 

22302/10) 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

krajowym i UE – w objętej nią działalności handlowej i kulturalnej. Nadzór sprawowany przez 

władze konkretnego państwa wskazanego jako właściwe odnosił się do kwestii takich jak 

rejestracja i licencjonowanie nadawcy oraz badanie zgodności programów z regulacjami 

dotyczącymi reklamy oraz restrykcjami mającymi zapobiegać przestępstwom i chronić 

nieletnich i zdrowie publiczne. Wątpliwe było jednak, czy Dyrektywa ta regulowała kwestie 

jurysdykcji rodzące się w związku z nadawaniem programu telewizyjnego. Wniosek ten miał 

jak się wydaje wsparcie w wyroku z 9 lipca 1997 r. TSUE, w którym Trybunał ten, badając 

podobny akt poprzedzający Dyrektywę AV, a więc Dyrektywę o Telewizji bez Granic z 1989 

r. (89/552/EEC), a zwłaszcza jej regulacje dotyczące reklamy, stwierdził, że chociaż 

harmonizowała ona przepisy w sprawie reklamy telewizyjnej i sponsoringu, czyniła to tylko 

częściowo. Stwierdził poza tym, że państwo może podejmować działania przeciw nadawaniu 

telewizyjnemu chociaż nie było ono wskazane jako państwo nadające – a więc posiadające 

jurysdykcję na podstawie tej Dyrektywy, pod warunkiem, że środki te nie uniemożliwiałyby 

transmisji jako takiej oraz nie wiązałyby się z kontrolą nadawania w uzupełnieniu tej 

sprawowanej przez państwo nadawcy. Wydaje się więc, że jurysdykcja nad nadawcami 

przyznana państwu na podstawie Dyrektywy z  1989 r. nie miała ogólnego zastosowania i 

nie rozciągała się na kwestie, które nie były nią objęte.  Należy domniemywać, że to samo 

odnosiło się do Dyrektywy AV. Znamienne więc było to, że art. 28 Dyrektywy AV zajmujący 

się kwestią narażenia na szwank reputacji i dobrego imienia z powodu nieprawdziwych 

faktów prezentowanych w programie, mówi wyłącznie o prawie do repliki lub podobnych 

środkach, nie wspomina natomiast o postępowaniu o zniesławienie czy związanym z nim 

roszczeniu o odszkodowanie.  

 

Trybunał nie został przekonany argumentem rządu, że Dyrektywa AV określała, nawet dla 

celów prawa UE, kraj właściwy do złożenia pozwu o zniesławienie i pozwania dziennikarza 

lub spółki nadawczą o odszkodowanie. Jurysdykcję w prawie UE reguluje Rozporządzenie 

Brussels I. Zgodnie z nim zarówno Wielka Brytania jak i Szwecja miały jak się wydaje w tej 

sprawie jurysdykcję. X mieszkał w Szwecji, a spółka Viasat Broadcasting UK Ltd była 

zarejestrowana a więc miała siedzibę w Wielkiej Brytanii. Można było uznać, że zdarzenie, 

które doprowadziło do wyrządzenia szkody nastąpiło w którymkolwiek z obu państw, 

ponieważ program telewizyjny był nadawany z Wielkiej Brytanii a rzekomy zamach na 

reputację i prywatność skarżącego nastąpił w Szwecji.  

 

Trybunał pozostawił otwartą kwestię, czy obowiązujący przepis prawa UE  mógł mieć wpływ 

na odpowiedzialność państwa na podstawie art.1 Konwencji i uznał, że rząd nie wykazał, iż 

przepisy krajowe wykluczały jurysdykcję szwedzką w tej sprawie.   

 

Na podstawie art. 1 Konwencji Szwecja miała obowiązek zapewnić każdej osobie 

pozostającej pod jej jurysdykcją zapisanych w niej praw i wolności. Zarówno skarżący jak i X. 

– osoba, przeciwko której wniósł on powództwo o zniesławienie, byli obywatelami 

szwedzkimi. Ponadto, istniały silne związki  między Szwecją z jednej strony oraz programem 

telewizyjnym i spółką brytyjską odpowiedzialną za jego treść i zaangażowaną w jego nadanie 

– z drugiej. Okoliczności te wystarczały do uznania - bez zagłębiania się w sprawę – że 

istniał obowiązek państwa szwedzkiego zabezpieczenia praw skarżącego, w tym prawa 

dostępu do sądu. W rezultacie, dostęp taki możliwy w innym kraju, a więc w Wielkiej Brytanii, 

nie wpływał na odpowiedzialność Szwecji na podstawie art. 1 Konwencji. Był  raczej 



Arlewin przeciwko Szwecji (wyrok – 1 marca 2016 r. Izba (Sekcja III), skarga 

22302/10) 

3 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

czynnikiem wymagającym rozważenia przy ocenie proporcjonalności z punktu widzenia art. 6  

Konwencji braku dostępu do sądu w Szwecji w szczególnych okolicznościach tej sprawy.  

 

Na tle ustawodawstwa szwedzkiego dotyczącego zniesławienia Trybunał zauważył, że 

stanowiło ono przestępstwo, co oznaczało, że było bezprawne nawet, gdyby wypowiedź 

zniesławiająca nastąpiła za pośrednictwem konstytucyjnie chronionego medium takiego, jak 

telewizja.  Ponadto, system szwedzki generalnie, w tym procedura na podstawie prawa 

karnego i specjalna procedura dla spraw dotyczących wolności prasy i wolności wypowiedzi, 

oferował jednostce możliwość obrony swojego dobrego imienia.  

 

Trybunał przyznał, że ważnymi cechami szwedzkiego systemu prawnego mającymi chronić 

wolność prasy i wolność wypowiedzi są: zasada wolności komunikowania się i ograniczenia 

dotyczące odpowiedzialności za przestępstwa na tle wolności wypowiedzi popełnione przy 

nadawaniu za pośrednictwem telewizji, które zwykle obciążają wyłącznie wydawcę 

odpowiedzialnego. Ograniczenia te mogą być co do zasady uważane za konieczne w 

społeczeństwie demokratycznym.  

 

W tej sprawie jednak program wchodzący w grę został nadany w sposób powodujący 

uznanie przez sądy krajowe, że nie pochodził ze Szwecji w rozumieniu Ustawy 

Konstytucyjnej. Skarżący nie mógł więc nikogo pociągnąć do odpowiedzialności na 

podstawie prawa szwedzkiego ani w specjalnej procedurze przewidzianej przez Ustawę 

Konstytucyjną ani w procedurze ogólnej na podstawie kodeksu karnego. Ze względu na 

konstrukcję systemu prawnego sądy odmówiły zbadania przedmiotu sprawy skarżącego.  

 

Niezależnie od tego, czy sądy brytyjskie miałyby jurysdykcję, treść, produkcja i emisja 

programu telewizyjnego oraz jego konsekwencje miały silne powiązania ze Szwecją. Został 

on wyprodukowany w tym kraju przez Szwedów dla szwedzkich spółek telewizyjnych. 

Podobnie, jak skarżący, również prezenter programu – X. - był mieszkającym w Szwecji jej 

obywatelem. Program był prezentowany w języku szwedzkim dla wyłącznie szwedzkiej 

widowni, która mogła odebrać go drogą satelitarną lub kablową. Program mogło obejrzeć w 

Wielkiej Brytanii, jeśli w ogóle, tylko bardzo niewiele osób. Był nadany po raz pierwszy na 

żywo. Rząd nie wyjaśnił jak i w jakim stopniu jakiekolwiek zmiany redakcyjne lub kontrola 

treści programu nastąpiły poza Szwecją. Ponadto, program został sfinansowany przez spółki 

konkurujące na rynku szwedzkim. Zarzuty wobec skarżącego dotyczyły działalności 

przestępczej prowadzonej w Szwecji i tam uzewnętrznił się rzekomy zamach na jego 

reputację i prywatność. W rezultacie,  z wyjątkiem nadania poprzez Wielką Brytanię, 

wszystkie inne aspekty były pod każdym względem z natury całkowicie szwedzkie.  

 

W tych okolicznościach państwo szwedzkie miało na podstawie art.6 obowiązek  

zapewnienia skarżącemu skutecznego dostępu do sądu. Wszczęcie postępowania o 

zniesławienie przed sądami brytyjskimi nie mogło być rozsądną i wykonalną alternatywą dla 

skarżącego. Państwo szwedzkie nie mogło uchylić się od odpowiedzialności na podstawie 

art.6 przez wskazanie tej alternatywy.  Przez wniesienie sprawy do sądów szwedzkich 

skarżący usiłował skorzystać z jedynej realnej opcji skutecznego zbadania jego roszczenia 

związanego ze zniesławieniem. Przez odrzucenie pozwu skarżącego bez zbadania jego 

przedmiotu sądy szwedzkie zakwestionowały samą istotę prawa dostępu do sądu. W ocenie 



4 Arlewin przeciwko Szwecji (wyrok – 1 marca 2016 r. Izba (Sekcja III), skarga 

22302/10) 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Trybunału ograniczenia prawne tego dostępu były zbyt daleko idące i nie  mogły, w danych 

okolicznościach, być uznane za proporcjonalne.  Nastąpiło naruszenie art. 6 ust. 1 Konwencji 

(jednogłośnie). 

 

Trybunał uznał, że nie pojawiły się w tej sprawie odrębne kwestie na tle art. 8 i 13. 

 

Szwecja musi zapłacić skarżącemu 12 tys. euro jako zadośćuczynienie za krzywdę moralną 

oraz 20 tys. euro tytułem zwrotu kosztów i wydatków.  

 

Uwagi:  

Sprawa na tle ochrony przez zniesławieniem w związku z transgranicznym przekazem 

telewizyjnym i kwestią jurysdykcji w razie potrzeby poszukiwania ochrony sądowej.  

 


