
Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok 
– 27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na 
wniosek skarżących) 

1 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Uznanie przez sądy cywilne, że doszło do zniesławienia kandydatki na stanowisko 
dyrektora wieloetnicznej stacji telewizyjnej przez cztery organizacje w liście do władz 
dystryktu Brčko  
 
Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok – 27 
czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na wniosek 
skarżących) 
 
Skarżącymi były cztery organizacje: Oddział Brčko Wspólnoty Muzułmańskiej w Bośni i 
Hercegowinie (Medžlis Islamske zajednice Brčko), Bośniackie Towarzystwo Kulturalne 
„Preporod”(Bošnjačka zajednica kulture “Preporod”), Bośniackie Stowarzyszenie Kulturalne 
“Merhamet” (“Merhamet” Humanitarno udruženje građana Bošnjaka Brčko Distrikta) i Rada 
Kongresu Intelektualistów Bośniackich (Vijeće Kongresa Bošnjačkih intelektualaca Brčko 
Distrikta). 
 
W maju 2003 r. skarżący wysłali list do najwyższych władz Dystryktu Brčko (BD) z zarzutami 
dotyczącymi kandydatury pani M.S. na stanowisko dyrektora tamtejszej wieloetnicznej stacji 
radiowo – telewizyjnej i jej rzekomego niewłaściwego postępowania wobec muzułmanów i 
Bośniaków. Domagali się odrzucenia jej kandydatury ze względu na brak wymaganych 
kwalifikacji zawodowych i moralnych do zajmowania tego rodzaju stanowiska. Niedługo 
potem list został opublikowany w wielu gazetach codziennych.  
 
W rezultacie M.S. wystąpiła z pozwem cywilnym o zniesławienie przeciwko skarżącym. 
Powództwo zostało oddalone w pierwszej instancji na tej podstawie, że to nie skarżący 
opublikowali list w mediach. W lipcu 2007 r. Sąd Apelacyjny uchylił jednak ten wyrok , 
wskazując na nieprawdziwość twierdzeń na temat M.S. zawartych w ich liście. W jego 
ocenie,  wypowiedzi te nie były zgodne z prawdą i szkodziły dobremu imieniu M.S. Zarządził 
wycofanie się z nich przez skarżących. Gdyby tego nie uczynili, mieli zapłacić 1280 euro jako 
zadośćuczynienie za krzywdę moralną. Sąd nakazał im również publikację wyroku na własny 
koszt w radiu i telewizji oraz w dwóch gazetach. Ponieważ odmówili, pani M.S. wystąpiła o 
jego egzekucję, do  której doszło w grudniu 2007 r. W maju 2010 r. Trybunał Konstytucyjny 
utrzymał w mocy wyrok Sądu Apelacyjnego.  
 
W skardze do Trybunału, z powołaniem się na art. 10 Konwencji, skarżący zarzucili, że kara 
wymierzona w kontekście ich odpowiedzialności cywilnej za zniesławienie oznaczała 
naruszenie prawa do wolności wypowiedzi.  
 
Izba (Sekcja IV) 13 października 2015 r. orzekła głosami cztery do trzech, że nie doszło do 
jego naruszenia. Sprawa została przyjęta do rozpatrzenia przez Wielką Izbę na wniosek 
skarżących. 
 
Zarzucone orzeczenie Sądu Apelacyjnego BD o uznaniu odpowiedzialności skarżących za 
zniesławienie i nakazujące im wycofanie listu pod rygorem zapłaty pani M.S. 
zadośćuczynienia, stanowiło ingerencję w ich prawo do wolności wypowiedzi – przewidzianą 
przez prawo i realizującą uprawniony cel ochrony dobrego imienia i praw innych osób. 
 



2 Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok – 
27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na wniosek 
skarżących)  

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Przy ocenie jej konieczności w demokratycznym społeczeństwie Trybunał musiał ocenić, czy 
sądy krajowe zachowały właściwą równowagę między prawem skarżących do wolności 
wypowiedzi zagwarantowanym w art. 10 i interesem M.S. w ochronie jej dobrego imienia.  
 
Nikt w tej sprawie nie twierdził ani z niczego nie wynikało, że  oskarżenia wobec M.S. w liście 
skarżących dotyczyły zachowań uznanych w prawie krajowym za przestępstwo. Zarzut 
wobec M.S. braku szacunku wobec osób o innym pochodzeniu etnicznym i innej religii nie 
tylko jednak  mógł uderzyć w jej dobre imię, ale również zaszkodzić jej w środowisku 
zawodowym i społecznym. W rezultacie zarzuty były na tyle istotne, że mogły wyrządzić 
szkodę prawom M.S. na podstawie art. 8 Konwencji. Trybunał musiał więc ocenić, czy 
władze krajowe zachowały właściwą równowagę dwóch wartości zagwarantowanych w 
Konwencji, a więc z jednej strony – wolności wypowiedzi skarżących na podstawie art. 10 i z 
drugiej – prawa M.S. do poszanowania dobrego imienia na podstawie art. 8. 
 
Trybunał rozważył następnie, czy informacje przekazane przez skarżących można było 
zakwalifikować jako demaskacja, zgodnie z definicją tego zjawiska w orzecznictwie. 
Zauważył jednak, że skarżący nie byli  w żadnym stosunku podległości związanym z pracą z 
radiem publicznym BD, który powodowałby ich obowiązek w stosunku do radia zachowania 
lojalności, rezerwy i dyskrecji,  będących szczególnymi cechami tej koncepcji zgodnie z 
orzecznictwem. Skarżący, którzy nie byli  pracownikami stacji radiowej BD, nie mieli 
wyłącznego dostępu do tych informacji ani bezpośredniej wiedzy o nich, ale działali, jak się 
wydaje, jako “platforma komunikacji”  między pracownikami radia (w związku z rzekomym 
niewłaściwym zachowaniem pani M.S. w miejscu pracy) i władzami BD. Nie było żadnej 
informacji, z której wynikałoby, że pracownicy ci doznali jakichkolwiek negatywnych 
konsekwencji w rezultacie zasygnalizowania przez nich rzekomych uchybień. Skarżący też 
nie twierdzili, że ich list powinien być uważany za demaskację. Z braku kwestii jakiejkolwiek 
lojalności, rezerwy i dyskrecji, Trybunał nie musiał badać, czy istniały jakiekolwiek 
alternatywne kanały lub inne skuteczne środki, przy pomocy których skarżący mogli 
doprowadzić do naprawy rzekomego uchybienia (jak poinformowanie zwierzchnika danej 
osoby lub innego właściwego organu lub ciała), który skarżący mieli zamiar ujawnić.  
 
Przy ocenie znaczenia orzecznictwa dotyczącego informowania o zarzuconych 
nieprawidłowościach w zachowaniu funkcjonariuszy państwa Trybunał uznał jednak za 
ważne to, że powodem wszczęcia przez panią M.S. postępowania o zniesławienie była treść 
dotyczącego jej listu skarżących do najwyższych władz  BD. Była ona w owym czasie 
redaktorem program rozrywkowego radia publicznego BD i jednym z kandydatów na 
stanowisko dyrektora tej stacji radiowej. Radio to było publiczne i finansowane z funduszy 
państwowych, nie było więc wątpliwości, że należało ją uważać za funkcjonariusza 
publicznego. 
 
W związku z tym Trybunał uznał za szczególnie warte odnotowania podejście Trybunału 
Konstytucyjnego Bośni i Hercegowiny w tej sprawie, który powołał się w istocie na 
orzecznictwo Konwencji w porównywalnej grupie spraw, w których Trybunał stwierdził na tle 
ich faktów, że „wymagania ochrony na podstawie art. 10 Konwencji należy rozważać nie w 
związku z interesami wolności prasy lub otwartej dyskusji w sprawach publicznej troski ale 
raczej z prawem skarżących do informowania o rzekomych nieprawidłowościach w 



Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok 
– 27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na 
wniosek skarżących) 

3 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

zachowaniu funkcjonariuszy państwa”. Ważne według tej linii orzecznictwa było wskazanie, 
iż „jednym z nakazów rządów prawa” było „umożliwienie obywatelom informowania 
właściwych przedstawicieli państwa o zachowaniu funkcjonariuszy publicznych, które w ich 
ocenie wydawało się nieprawidłowe lub niezgodne z prawem” (wyrok Zakharov v. Rosja z 
dnia z 5 października 2006 r.). Trybunał w tego rodzaju sprawach był gotów do oceny dobrej 
wiary i wysiłków w celu ustalenia prawdy zgodnie z bardziej subiektywnym i łagodniejszym 
podejściem niż w sprawach innego typu.  
 
Równocześnie należało podkreślić, że w wymienionych orzeczeniach kluczowym czynnikiem 
oceny przez Trybunał proporcjonalności był fakt, że do zarzuconych wypowiedzi 
zniesławiających doszło w korespondencji prywatnej skarżącego do hierarchicznego 
zwierzchnika wchodzącej w grę strony poszkodowanej lub funkcjonariusza państwa. W 
niektórych z nich sporne zarzuty wynikały z osobistego bezpośredniego doświadczenia 
skarżących a w innych zostały podniesione przez skarżących, którzy nie byli bezpośrednio 
zaangażowani w podnoszone przez nich sprawy.  
 
Z powyższej analizy można było wywnioskować wiele podobieństw między typem spraw 
Zakharov i niniejszą. Istniały jednak również pewne różnice przemawiające na rzecz 
przyjęcia bardziej zniuansowanego podejścia z powołaniem się na dalsze kryteria.  
 
W związku z kwestią znaczenia orzecznictwa dotyczącego zniesławienia funkcjonariuszy 
państwa i roli organizacji pozarządowych i prasy Trybunał zwrócił uwagę, że zarzuty, z jakimi 
skarżący wystąpili do władz,  nie zostały podniesione przez osobę prywatną ale cztery 
organizacje pozarządowe  i nie były oparte na ich bezpośrednim doświadczeniu osobistym.  
 
Trybunał postanowił na początku podkreślić, że  rola organizacji pozarządowej informującej o 
rzekomej nieprawidłowości lub niezgodności z prawem działań funkcjonariuszy publicznych 
jest nie mniej ważna niż rola jednostki (zgodnie z linią orzecznictwa Zakharov), nawet, gdy – 
jak w tej sprawie – nie wynika z bezpośredniego  osobistego doświadczenia. Trybunał 
zgodził się, że gdy organizacja taka zwraca uwagę na kwestie publicznej troski, realizuje rolę 
publicznego obserwatora o podobnym znaczeniu do prasy i może być określona jako 
społecznego “obserwatora” wymagająca ochrony na podstawie Konwencji podobna do tej, z 
której korzysta prasa.  Społeczeństwo obywatelskie wnosi bowiem ważny wkład w dyskusję 
o sprawach publicznych.  
 
Nie można jednak było pominąć faktu, że w sposób porównywalny z prasą organizacja 
pozarządowa pełniąca rolę publicznego obserwatora może mieć większy wpływ na  
informowanie o nieprawidłowościach w działaniach funkcjonariuszy publicznych i często 
dysponuje szerszymi możliwościami weryfikacji i potwierdzenia prawdziwości krytyki niż 
jednostka informująca o tym, co osobiście zauważyła. W dziedzinie wolności prasy Trybunał 
stwierdził, że „ze względu na »obowiązki i odpowiedzialność« nieodłączne od korzystania z 
wolności wypowiedzi, ochrona przyznana przez art. 10 dziennikarzom w związku z 
informowaniem o kwestiach interesu ogólnego istnieje z zastrzeżeniem, że działają w dobrej 
wierze w celu zapewnienia ścisłych i wiarygodnych informacji zgodnie z etyką 
dziennikarską”.  Ostatnio Trybunał potwierdził, że te same względy mają zastosowanie do 
organizacji pozarządowej pełniącej funkcję społecznego obserwatora.  



4 Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok – 
27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na wniosek 
skarżących)  

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

W rezultacie sprawa ta wskazuje na potrzebę uwzględnienia szerszej liczby czynników niż 
było to w sprawach typu Zakharov, w których dla Trybunału „kluczowe znaczenie” miał fakt, 
że skarżący zawarli swoje zarzuty w korespondencji prywatnej i zgodzili się na względnie 
łagodny wymóg udowodnienia przez skarżącego ich prawdziwości. Przy ważeniu 
konkurujących ze sobą interesów wchodzących w grę, a więc prawa skarżących do wolności 
na tle prawa M.S. do poszanowania jej życia prywatnego, Trybunał uznał za właściwe 
uwzględnienie również kryteriów mających ogólnie zastosowanie do rozpowszechniania 
wypowiedzi zniesławiających przez media przy wykonywaniu przez nie funkcji publicznego 
obserwatora, a więc: stopnia , jakim dana osoba była publicznie znana, przedmiotu 
informacji prasowej, treści  formy i konsekwencji publikacji, jak również sposobu uzyskania 
informacji i jej prawdziwości oraz surowości wymierzonej kary.  
 
Trybunał zauważył, że badanie przez sądy krajowe ograniczyło się do korespondencji 
prywatnej między skarżącymi i funkcjonariuszami państwa. Ustalenie przez Sąd Apelacyjny 
odpowiedzialności skarżących za zniesławienie opierało się wyłącznie na „liście wysłanym 
do Biura Wysokiego Przedstawiciela BD i innych władz, [...] w którym wskazali i przekazali im 
fakty dotyczące zachowania, działań i wypowiedzi powódki”. Trybunał Konstytucyjny 
potwierdził, że „zarzucone decyzje sądu dotyczyły listu, który skarżący wysłali do władz 
przedstawiającego powódkę w negatywnym świetle”. Fakt, że list został opublikowany w 
lokalnych gazetach nie odegrał żadnej roli w ustaleniach sądów krajowych co do 
odpowiedzialności skarżących za zniesławienie, ponieważ brak było dowodów, że byli 
uwikłani w jego publikację.  Również Trybunał uznał, że odpowiedzialność skarżących za 
zniesławienie  należało oceniać wyłącznie w związku z ich prywatną korespondencją z 
władzami a nie z publikacją listu w mediach lub w jakikolwiek inny sposób.  
 
Istotnym czynnikiem wymagającym uwzględnienia było to, czy informacja zawarta w liście  
dotyczyła kwestii interesu publicznego. Wiązało się to z szerszą oceną jego przedmiotu i 
kontekstu.  
 
Trybunał zauważył, że w liście skarżący krytykowali sposób stosowania przez władze 
krajowe zasady proporcjonalnej reprezentacji społeczności etnicznych w służbie publicznej 
BD. Wskazali na wcześniejsze przypadki jej nieprzestrzegania rzekomo na niekorzyść 
Chorwatów i Bośniaków.  Sprawy te również odnosiły się do zatrudnienia personelu w stacji 
radiowej BD. W związku z tym kwestionowali kandydaturę pani M.S. na stanowisko dyrektora 
tego radia przedstawioną rzekomo przez większość członków  komisji selekcyjnej a więc 
Serbów. Zarzucili, że pani M.S. była zaangażowana w dyskredytujące zachowania wobec 
etnicznych Bośniaków.  
 
Zdaniem Trybunału bez żadnej wątpliwości wszelka dyskusja dotycząca równowagi etnicznej 
pracowników służby publicznej była ważna i należała do sfery publicznej. Wysoki standard 
tej służby, w tym zwłaszcza, że funkcjonariusze publiczni są „ogólnie postrzegani jako 
mający poważny wpływ na politycznie ważne kwestie publiczne” i odnoszą się z szacunkiem 
do etnicznej i religijnej tożsamości mieszkańców Bośni i Hercegowiny, był ważną kwestią 
publicznej troski. Szczególne znaczenie, jakie każdy związany z etnicznością czy religią 
problem miał  w owym czasie w społeczeństwie bośniackim – jak twierdził rząd – było 
dalszym dowodem, że list – jako całość – dotyczył spraw publicznej troski w BD.  Były one 



Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok 
– 27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na 
wniosek skarżących) 

5 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

przedmiotem przynajmniej znacznej troski dla Bośniaków, reprezentowanych przez 
skarżących, którzy – jak wynika z listu – uważali siebie za niewystarczająco 
reprezentowanych w służbie publicznej.  
 
Władze, z którymi skontaktowali się skarżący, nie były bezpośrednio właściwe w 
postępowaniu dotyczącym powołania dyrektora radia. Trybunał zgodził się jednak, że miały 
uprawniony interes w posiadaniu informacji w kwestiach podniesionych w tym liście.  
Trybunał postanowił skoncentrować swoje badanie na zarzutach skarżących przeciwko pani 
M.S., które były wyłączną podstawą dla sądów krajowych uznania skarżących za winnych 
zniesławienia.  Istotne fragmenty listu były następujące:  
 
„Według naszych informacji pani wchodząca w grę:  
(1) oświadczyła w wywiadzie opublikowanym w »NIN« (tygodnik serbski – przyp.), przy 
okazji komentarza dotyczącego zniszczenia meczetów w Brčko, że muzułmanie nie są 
narodem, nie posiadali kultury  i w związku z tym zniszczenia meczetów nie można uznać za 
zniszczenie pomników kultury.  
(2) jako pracownik radia BD demonstracyjnie podarła na kawałki w pomieszczeniach radia 
kalendarz z terminami nabożeństw w miesiącu Ramadanu, 
(3) w pomieszczeniach radia zastąpiła godło Bośni i Hercegowiny godłem Republiki 
Serbskiej,   
(4) jako redaktor programu kulturalnego radia BD zakazała nadawania sevdalinki (tradycyjna 
miejscowa muzyka ludowa – przyp.), twierdząc, że ten rodzaj muzyki nie ma wartości 
kulturalnej ani muzycznej”. 
 
Sądy krajowe uznały te zarzuty za oświadczenia o faktach. Trybunał doszedł do podobnego 
wniosku.  
 
W związku z kwestią, jak dobrze znana była osoba wchodząca w grę oraz jaki był przedmiot 
zarzutów wobec niej, Trybunał zauważył, że dotyczyły one pani M.S. - w owym czasie 
pracownicy stacji radiowej BD i w rezultacie funkcjonariusza publicznego. Trybunał 
potwierdził, że gdy osoby tego rodzaju działają w charakterze urzędowym, ich krytyka jest 
możliwa do zaakceptowania w szerszej mierze niż wobec zwykłych ludzi. Ze względu na 
charakter stanowiska zajmowanego przez panią M.S. w owym czasie (redaktor programu 
rozrywkowego),  nie można było twierdzić, że granice krytyki były równie szerokie, jak wobec 
polityków. Trybunał stwierdził jednak, że ze względu na ubieganie się przez panią M.S. o 
stanowisko dyrektora radia i biorąc pod uwagę również interes publiczny zawarty w 
informacjach znajdujących się w liście, należało ją uważać za osobę, która nieuchronnie i 
świadomie znalazła się w sferze publicznej i w ten sposób  sama wystawiła się na ścisłą 
kontrolę swoich działań. Sąd Apelacyjny BD zgodził się również, ze pani  M.S. była 
funkcjonariuszem publicznym a stanowisko dyrektora radia należało uważać za szczególnie 
publicznie ważne. Trybunał uważał więc, że w rezultacie granice możliwej do 
zaakceptowania krytyki musiały być szersze niż w przypadku zwykłego pracownika. 
 



6 Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok – 
27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na wniosek 
skarżących)  

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Inkryminowane cztery wypowiedzi zawierały zarzuty uchybień pani M.S. w miejscu pracy i w 
komentarzu w gazecie, którego rzekomo była autorką, wskazujących na obrazę różnych 
segmentów etnicznych i religijnych społeczeństwa bośniackiego.  
 
W związku z kwestią treści oraz konsekwencji informacji przekazanych władzom Trybunał 
wskazał, że ważną rolę w ocenie odegrały sformułowania użyte w inkryminowanym liście. 
Nie stwierdzili oni wyraźnie, że część informacji  przekazanych władzom pochodziła z innych 
źródeł (pracowników stacji radiowej). Nie mieli oni żadnego obowiązku wskazania takiego 
źródła. Skarżący opatrzyli go wstępnymi słowami „według naszych informacji”, ale nie 
wskazali wyraźnie, że działali jako posłannicy. W rezultacie w sposób dorozumiany 
przedstawili się jako mający bezpośredni dostęp do nich. W tych okolicznościach wzięli na 
siebie odpowiedzialność za wypowiedzi zawarte w liście.  
 
Podobnie było w przypadku zarzutu, że pani M.S. w swoim biurze zamieniła godło Bośni i 
Hercegowiny godłem Republiki Serbskiej, co, jak ustalono w sprawie o zniesławienie, było 
oparte na plotce. Trybunał postanowił wrócić do tej kwestii w analizie dotyczącej obowiązku 
skarżących starannego zbadania prawdziwości inkryminowanych informacji.  
 
Innym ważnym czynnikiem było to, czy w inkryminowanych wypowiedziach w pierwszej 
kolejności chodziło o oskarżenie pani M.S. czy raczej poinformowanie właściwych 
funkcjonariuszy państwa o zachowaniu, które w ich ocenie wydawało się nieprawidłowe lub 
bezprawne. Badanie całego spornego listu w jego kontekście wymagało od Trybunału 
własnej oceny inkryminowanych wypowiedzi.  
 
Skarżący utrzymywali, że ich zamiarem było poinformowanie właściwych władz o pewnych 
nieprawidłowościach oraz doprowadzenie do zbadania przez nie i weryfikacji zarzutów 
zawartych w liście. Trybunał zauważył jednak, że list ten nie zawierał żadnego „wniosku  o 
przeprowadzenie dochodzenia i weryfikacji zarzutów”. Skarżący wyrazili co prawda 
oczekiwanie, że władze odpowiednio  zareagują na ich list, nie było jednak pewności, czy 
dotyczyło to dochodzenia lub weryfikacji zarzutów dotyczących pani M.S. W każdym razie 
Trybunał musiał odnotować stwierdzenie zawarte w liście, że „Na to stanowisko powinien być 
powołany Bośniak”. 
 
W związku z kwestią konsekwencji oskarżeń przekazanych władzom, Trybunał uważał, że 
nie mogło być wątpliwości, że w razie rozważenia łącznie i na gruncie konkretnego 
kontekstu, w którym do nich doszło, zachowanie przypisane pani M.S. należało uznać za 
szczególnie niewłaściwe z punktu widzenia moralnego i społecznego. Zarzuty pokazywały ją 
w bardzo negatywnym świetle i mogły wskazywać, że była osobą bez szacunku i obraźliwą w 
swoich opiniach i stosunku do muzułmanów i etnicznych Bośniaków. Sądy krajowe 
stwierdziły, że wypowiedzi wchodzące w grę zawierały zniesławiające oskarżenia szkodzące 
dobremu imieniu pani M.S.  Trybunał nie miał podstaw do innej opinii. Przeciwnie, natura 
oskarżeń poważnie kwestionowała kwalifikacje pani M.S. nie tylko na stanowisko dyrektora 
radia  BD, o które się ubiegała, ale również redaktora programu rozrywkowego w 
wieloetnicznej publicznej stacji radiowej.  
 



Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok 
– 27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na 
wniosek skarżących) 

7 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Fakt, iż zarzuty te zostały przekazane ograniczonej liczbie funkcjonariuszy państwa w drodze 
prywatnej korespondencji, nie eliminował ich potencjalnego szkodliwego wpływu na 
perspektywę kariery pani M.S. jako funkcjonariusza publicznego i jej reputacji zawodowej 
jako dziennikarza. Rząd twierdził, że list ten służył za  „środek nacisku politycznego”, który 
uniemożliwił powołanie kogokolwiek na to stanowisko. Bez wyciągania wniosku, czy 
inkryminowane wypowiedzi odegrały jakąkolwiek rolę w toczącej się procedurze powołania 
dyrektora, Trybunał zauważył, że pani M.S. nie została na nie powołana. 
 
Zniesławiające oskarżenia wobec pani M.S. wyciekły do prasy. Jakikolwiek wniosek co do 
sposobu, w jaki list skarżących dotarł do mediów byłby bliski spekulacji. Niezależnie od tego, 
w jaki sposób znalazł się on w mediach, można było sobie wyobrazić, że jego publikacja 
otworzyła możliwość debaty publicznej i wzmocniła zamach na godność i reputację 
zawodową pani M.S. 
 
Innym – i w opinii Trybunału najważniejszym – czynnikiem istotnym przy ważeniu interesów 
w tej sprawie była autentyczność przekazanych informacji.  
 
Działalność skarżących odgrywających rolę społecznych obserwatorów wymagała ochrony 
na podstawie Konwencji podobnej do tej przyznanej prasie. W kontekście wolności prasy 
Trybunał orzekł, że tylko wyjątkowo media mogą być zwolnione z ich zwykłego obowiązku 
weryfikacji wypowiedzi o faktach zniesławiających osoby prywatne. Istnienie  podstaw do 
zastosowania takiego wyjątku zależy w szczególności od natury i stopnia zniesławienia 
wchodzącego w grę i granic, w jakich media mogły rozsądnie uważać swoje źródła za 
wiarygodne w związku z tymi zarzutami. Czynniki te z kolei wymagały rozważenia innych 
elementów takich, jak, czy: gazeta przeprowadziła wystarczające sprawdzenie przed 
publikacją; przedstawiła materiał w rozsądnie wyważony sposób; zapewniła osobom 
zniesławionym możliwość obrony.  
 
Podobnie, jak w przypadku gazet Trybunał uważał, że skarżący w tej sprawie byli związani 
wymaganiem weryfikacji prawdziwości zarzutów przeciwko pani M.S. Fakt, że zostały one 
przekazane władzom państwa w drodze prywatnej korespondencji, chociaż ważny, nie dawał 
skarżącym nieograniczonej swobody w przekazaniu niezweryfikowanych oskarżeń. 
Obowiązek władz ich sprawdzenia nie może zastąpić zwykłego obowiązku weryfikacji 
oświadczeń o faktach, które są zniesławiające, nawet w przypadku funkcjonariuszy 
publicznych. Fakt, że skarżący byli postrzegani – i w rzeczywistości działali, jako 
przedstawiciele interesów konkretnych segmentów ludności BD – wzmacniał ich obowiązek 
weryfikacji prawdziwości informacji zanim przekazali je władzom.  
 
Trybunał musiał przeanalizować, czy obowiązek ten został spełniony w związku z każdym z 
inkryminowanych oświadczeniem. Rozsądny charakter wysiłków w tym zakresie należało 
ocenić w świetle sytuacji z okresu przygotowywania listu, a nie po fakcie.  
 
Informacje przekazane przez skarżących władzom – w zależności od ich źródła – były 
dwojakiego rodzaju: 1) otrzymane od pracowników stacji i 2) uzyskane w inny sposób.  
 



8 Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok – 
27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na wniosek 
skarżących)  

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Informacja objęta punktem 1) dotyczyła zarzutów usunięcia ze ściany pomieszczenia radia 
kalendarza z nabożeństwami w miesiącu Ramadanu  oraz rzekomego zakazu nadawania 
muzyki sevdalinka. Sądy ustaliły, że R.S. i O.S. – pracownicy stacji  dyskutowali te dwie 
kwestie z O.H. – członkiem i pełnomocnikiem prawnym pierwszego ze stowarzyszeń.   
Stwierdziły jednak, że relacja pracowników nie została w liście dokładnie przedstawiona. 
R.S. i O.S. oświadczyli, że pani M.S. usunęła ten kalendarz. Nie potwierdzili jednak części 
twierdzenia skarżących, że „demonstracyjnie podarła go na kawałki”. Ponadto, O.S. zeznał, 
że poinformował to stowarzyszenie, iż pani M.S. zwróciła się do niego o wyjaśnienie, 
dlaczego sevdalinka została nadana w czasie zarezerwowanym dla innego typu muzyki. Nic 
nie wskazywało jednak, że „zakazała nadania muzyki sevdalinka z argumentacją, że nie 
miała wartości kulturalnej czy muzycznej”. 
 
Trybunał Konstytucyjny Bośni i Hercegowiny orzekł, że „istniała wyraźna niespójność między 
tym, co zostało powiedziane i tym, co zostało przedstawione w liście [...]”. Pewien stopień  
stosowania hiperboli i przesady należy tolerować, a nawet oczekiwać w przypadku informacji 
ze strony organizacji pozarządowej, różnica ta nie była drobna, ale wzmacniała przekaz 
uzyskany od pracowników, zaostrzając w ten sposób opis pani M.S. jako osoby bez 
szacunku dla tożsamości kulturalnej i etnicznej Bośniaków i muzułmanów. Trybunał 
podkreślił, że od skarżących, jako organizacji pozarządowych,  których członkowie korzystali 
z dobrego imienia w społeczeństwie, wymagane było dokładne przedstawienie relacji 
pracowników, jako ważne dla rozwoju i zachowania wzajemnego zaufania oraz ich 
postrzegania jako kompetentnych i odpowiedzialnych uczestników życia publicznego. 
Ponadto sporne zarzuty zostały przedstawione jako oświadczenia o faktach a nie sądy 
wartościujące. Sądy orzekły, że za tą niespójność odpowiedzialność spadała na skarżących, 
którzy nie przedstawili żadnych dowodów mogących rodzić co do tego wątpliwości. 
 
Informacja z punktu 2) dotyczyła zarzutów, że pani M.S. zastąpiła godło Bośni i Hercegowiny 
godłem Republiki Serbskiej oraz że w lokalnej gazecie stwierdziła, iż „Muzułmanie nie są 
narodem, nie posiadali kultury i w związku z tym zniszczenia meczetów nie można uznać za 
zniszczenie pomników kultury”. 
 
W związku z zarzuconym „incydentem” dotyczącym godła, sądy ustaliły, że było to 
przedmiotem dyskusji na spotkaniu skarżących przed napisaniem listu. W jego trakcie S.C. – 
przedstawiciel drugiego skarżącego stowarzyszenia - potwierdził, że słyszał o osobach 
mówiących o tym w mieście. Skarżący nie przedstawili ani w postępowaniu o zniesławienie 
ani w przed Trybunałem żadnego dowodu wskazującego, że podjęli jakieś kroki, aby 
zweryfikować prawdziwość tej plotki przed przekazaniem jej jako informacji władzom. Na 
podstawie ustnych zeznań trzech pracowników radia  na rozprawie sądy stwierdziły jej 
nieprawdziwość.  
 
Ważniejsze nawet było to, że informacja skarżących o pani M.S. jako autorce 
inkryminowanego artykułu w gazecie była oparta na domysłach „szacownego członka 
skarżącego stowarzyszenia...”. Stwierdzenie to – w formie przekazanej przez skarżących – 
rzeczywiście padło w tym artykule, sądy ustaliły jednak, że pani M.S. nie była jego autorką. 
Trybunał uważał, że zweryfikowanie tego faktu nie wymagało żadnego szczególnego wysiłku 
ze strony skarżących. Tożsamość autora tej wypowiedzi łatwo było ustalić. Wymagało to 



Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok 
– 27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na 
wniosek skarżących) 

9 

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

wyłącznie prostego sprawdzenia przez skarżących. Mimo wagi oskarżeń wobec pani M.S., 
skarżący stwierdzili to niefrasobliwie bez żadnej próby – przed przekazaniem – sprawdzenia 
autentyczności swoich zarzutów. Trybunał podkreślił, że im bardziej poważne oskarżenie, 
wymaga się tym większej staranności przed przekazaniem go właściwym władzom. Skarżący 
nie poinformowali również odbiorców listu o jego nieprawdziwości po tym, jak dowiedzieli się, 
że pani M.S. nie była autorką inkryminowanej wypowiedzi. Nie wytłumaczyli, dlaczego tego 
nie uczynili. 
 
Poza tym, oraz w szczególnych okolicznościach tej sprawy, Trybunał stwierdził, że pani M.S. 
nie miała możliwości skomentowania zarzutów, jakie skarżący mieli zamiar przekazać 
władzom państwowym. Nic nie wskazywało, że w danych okolicznościach wysiłek taki byłby 
niemożliwy lub niewłaściwy.  
 
Sąd Apelacyjny BD  orzekł, że skarżący „nie udowodnili prawdziwości wypowiedzi [...] o 
których wiedzieli lub powinni wiedzieć, że są fałszywe”. Trybunał Konstytucyjny dodał, że 
wypowiedzi te dotyczyły „faktów oczywiście nieprawdziwych” a skarżący „nie podjęli 
rozsądnych wysiłków w celu ich zweryfikowania przed przekazaniem, ale ograniczyli się do 
wysłanych oświadczeń”. Trybunał nie miał powodów do innego wniosku. Stwierdził więc, że 
skarżący nie mieli wystarczającej podstawy w faktach dla inkryminowanych zarzutów na 
temat pani M.S. zawartych w liście.  
 
W związku z kwestią dolegliwości kary Trybunał stwierdził, że Sąd Apelacyjny BD  wydał 
dwa orzeczenia przeciwko skarżącym: o obowiązku poinformowania władz, że wycofują swój 
list a w razie nieuczynienia tego zapłaty łącznie 1280 euro jako zadośćuczynienia za 
krzywdę moralną, a także opublikowania wyroku w radiu i telewizji BD oraz w dwóch 
gazetach na swój koszt.   
 
W ocenie Trybunału zarządzenie o wycofaniu listu w ciągu 15 dni lub zapłacie 
zadośćuczynienia nie rodziło żadnego problemu na tle Konwencji. Dopiero po upływie 
terminu wyznaczonego przez Sąd Apelacyjny BD, sądy krajowe podjęły działania w celu 
wyegzekwowania zarządzenia. Wysokość zadośćuczynienia – jako taka – nie była 
nieproporcjonalna. W rezultacie nie miał znaczenia fakt, że przy jej ustalaniu  sąd  wziął pod 
uwagę publikację inkryminowanego listu w mediach, chociaż nie oparł się na tym fakcie przy 
uznaniu skarżących za odpowiedzialnych za zniesławienie. Podobnie względy istniały w 
związku z zarządzeniem o publikacji wyroku.  
 
Trybunał nie znalazł żadnych poważnych względów wymagających od niego zastąpienia 
swoim poglądów sądów krajowych. Był przekonany, że istniały istotne i wystarczające 
powody spornej ingerencji a władze zachowały właściwą równowagę między interesem 
skarżących w wolności wypowiedzi z jednej strony, oraz interesem  M.S. w ochronie jej 
dobrego imienia – z drugiej, działając w ten sposób w granicach posiadanej swobody oceny. 
Nie doszło więc do naruszenia art. 10 Konwencji (głosami jedenaście do sześciu).  
 



10 Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni przeciwko Bośni i Hercegowinie (wyrok – 
27 czerwca 2017 r., Wielka Izba, skarga nr  17224/11 – po przyjęciu na wniosek 
skarżących)  

 

OPRACOWANIE MAREK ANTONI NOWICKI 

Uwagi:  
Interesujące uwagi dotyczące obowiązku organizacji pozarządowej sprawdzenia faktów w 
przypadku informacji przekazanych władzom, które mogą być zniesławiające, nawet w liście 
przeznaczonym dla ograniczonego kręgu adresatów. 


	Inkryminowane cztery wypowiedzi zawierały zarzuty uchybień pani M.S. w miejscu pracy i w komentarzu w gazecie, którego rzekomo była autorką, wskazujących na obrazę różnych segmentów etnicznych i religijnych społeczeństwa bośniackiego.

